Česká televize vsadila na rodinnou pohodu, zábavu a vzdělávání. Veřejnoprávní médium považuje za svou vlajkovou loď Otázky Václava Moravce, vsází také na sport, vzdělávání a rodinné seriály. Výzkumy sledovanosti komentuje pro RadioTV tiskový mluvčí ČT Martin Krafl. Rozhovor se dotýká také změny corporate design ČT.
Které pořady vedou dlouhodobě ve sledovanosti České televize?
Dlouhodobě vysoce sledované pořady České televize jsou v prvé řadě hlavní zpravodajské relace, dramatická tvorba, zábavné pořady, ale i publicistické či sportovní pořady. Kupříkladu hlavní zpravodajskou relaci Události letos sleduje v průměru více než 1 200 000 dospělých diváků . Páteční talk show Jana Krause Uvolněte se, prosím má zhruba stejnou sledovanost a podíl na divácích je 36 % – z každé stovky diváků aktuálně přítomných u televizorů jich 36 dalo přednost této nabídce na ČT1. V rámci dramatické tvorby jsou velmi oblíbené jak seriály, tak původní inscenace vysílané v neděli večer od 20 hodin.
Sázka na původní české seriály byla tedy dobrou volbou?
Ano, autentické seriály z domácího prostředí jsou pro diváky velmi atraktivní a vyhledávají je více než zahraniční dabované seriály.
Rodinný seriál Horákovi už má své specifické publikum. Splnil vaše očekávání?
V čem specifické? Naopak, tento seriál je určen pro celou rodinu. Seriál přitahuje stále více diváků a je tedy zjevné, že je lidský příběh ze současnosti s mottem „jeden za všechny, všichni za rodinu“ oslovil. Naše očekávání rozhodně splnil.
Dosud odvysílané tři části vidělo v průměru 890 tisíc diváků (827 tisíc dospělých a 63 tisíc dětí), přičemž ohlas postupně roste. Z hlediska cílových skupin diváků (porovnání průměru share) v publiku převažují ženy, z hlediska věku je seriál nadprůměrně sledován vedle dětí také diváky mladších věkových kategorií (15-34 let), podle vzdělání pak jednoznačně dominují vysokoškoláci.
Má ČT dostatečný potenciál v tvůrcích televizních seriálů?
Ano, má. Původní seriálová tvorba je jednou z našich programových priorit. Díky nesčetné řadě již realizovaných a natočených seriálů mají jejich tvůrci z ČT bohaté zkušenosti, a tak není divu, že jsou naše seriálové projekty úspěšné.
Kromě seriálů dominuje ve sledovanosti také sport. Kolik přiláká průměrně diváků Gambrinus liga?
Fotbalovou Gambrinus ligu vysíláme od letošního srpna jak na ČT2, tak i na ČT4 SPORT. Pondělní zápasy na ČT2 sleduje 250 až 500 tisíc dospělých, hraje přitom roli určitě i atraktivita jednotlivých mužstev. Nedělní přenosy na ČT4 SPORT zasáhnou 40 až 50 tisíc diváků. Musíme si přitom uvědomit, že ČT4 SPORT může naladit pouze 12,5 % domácností v ČR, a tzv. zásah, tj. kolik diváků celkem pořad vidělo, je proto nejadekvátnějším ukazatelem divácké sledovanosti.
Výzkumníci potvrzují, že stoupá zájem o sportovní utkání i mezi ženami. Máte stejnou zkušenost?
O sport vzrůstá zájem i mezi dámským publikem. Důkazem toho jsou i čísla za vysílání ČT4 SPORT, kde sledovanost žen zaostává za muži jen relativně lehce – rozhodně tu už neplatí dřívější asymetrický model cca 3:1 ve prospěch mužů, který dokázaly překonat jen takové typy sportů jako je krasobruslení či gymnastika.
Od veřejnoprávní televize očekávají diváci také politické diskuse, dokumenty a vzdělávací pořady. Jak si vedou ve sledovanosti, a které z nich byste označil za „vlajkové lodě“ ČT?
Vlajkovou lodí ČT jsou rozhodně nedělní Otázky Václava Moravce s letošní sledovaností 662 tisíc dospělých a podílem na divácích více než 31 %. Totéž platí i o dokumentech vysílaných vesměs na ČT2 od 20 hodin – je třeba zmínit zejména pondělní historický dokument, čtvrteční velký společenský dokument nebo úspěšný páteční cyklus Zázračná planeta, který je zároveň cyklem vzdělávacím. Při výčtu toho, na co Česká televize klade zvláštní důraz, bychom neměli zapomenout na pořady, jejichž vysílání nám ukládá zákon – náboženské pořady a pořady pro menšiny, ale i přenosy významných sportovních událostí.
A na závěr: Jaký je vývoj nového loga, a kdy dojde ke slibované výměně corporate design ČT?
Česká televize uzavřela soutěž na vytvoření nového loga a jednotného vizuálního stylu vyhlášenou v březnu 2006. České televizi bylo zasláno celkem 73 návrhů, z nichž 7 postoupilo do II. kola. K soutěži byli vyzváni grafici, designéři a komunikační agentury prostřednictvím největších profesionálních designérských organizací ČR, dále grafická studia, zabývající se primárně korporátní a televizní grafikou, a rovněž grafici ČT. Návrhy hodnotila a vybírala mezinárodní skupina odborníků, jejíž členové se jednomyslně shodli na vítězi – grafickém designérovi Štěpánovi Malovcovi. Vítězný návrh je nyní zpracováván do nového komplexního vizuálního stylu České televize, který představíme veřejnosti a divákům začátkem roku 2007.