Televizní grafika televize Prima skončila podle čtenářů RadioTV na třetím místě. Jak byla tvořena a kým? Proč je zrovna taková, jaká je? Co má asociovat? Jaká je budoucnost? Na tyto otázky speciálně pro RadioTV odpověděl artdirector Martin Mašek.
Kdy a kým byla vytvořena grafika televize Prima?
Grafika televize Prima, tak, jako grafika ostatních televizí, je členěna přinejmenším do dvou vizuálních linií. Tou první je tzv. ID grafika, tedy hlavní grafika, jež identifikuje televizi navenek. Sem patří znělky reklam a předěly oddělující bloky selfpromotion od ostatního programu. Tou druhou linií je grafika samotných pořadů či selfpromotion kampaní.
Současná ID grafika televize Prima – používající přírodní motivy – byla na základě zadání Prima TV vytvořena v roce 2001 společností G-spot. Přírodní motivy byly skvělým nápadem, který pomohl dotvořit příjemný image televize Prima a pomohl jí se i jasně definovat vůči ostatním televizím.
Podle jakých kritérií byla stávající ID grafika Primy vytvořena a na jak dlouho?
Při vývoji své nové identifikační grafiky televize vždy plánují v horizontu několika let. Vytvořit nějakou vizuální image, dostat jí do povědomí diváků a za pár měsíců jí zase úplně změnit by nebylo strategické a divák by byl zbytečně maten.
Jakmile jsou kreativci osloveni, aby vytvořili návrhy nové grafiky, vždy vycházejí z toho, jaké programy televize vytváří, nakupuje, plánuje, a to v horizontu let. V okamžiku, kdy se vytváří nová televizní ID grafika, se ale nikdy nedá určit, kolik let bude nakonec grafika sloužit. Životnost hlavní TV grafiky v naší zemi bývá tak 3 roky. Určitě je vždy úkolem grafiků, aby vytvořili výtvarný motiv natolik zajímavý, pěkný a zároveň univerzální, aby se s ním dalo pracovat v nejrůznějších podobách a aby nabízel možnosti další postupné nadstavby.
Přestože přírodní motivy, s kterými Prima pracuje ve své identifikační grafice, jsou velmi vděčné a nabízejí stále nové a nové možnosti vývoje, započali jsme nedávno vývojový proces, na jehož konci by měla být nová grafika televize Prima.
Zatímco ID grafika má dlouhodobější životnost, grafika jednotlivých televizních kampaní je vytvořená jen na určité období a za účelem upozornění na konkrétní programy. Například nyní u nás na Primě vrcholí přípravy naší letní kampaně, která ponese název ‘Nespoutané léto‘. Půjde o velmi pěkný a nápaditý obal letního programu televize Prima. Diváci se na první výstupy mohou těšit již v půli června.
Jak využíváte nové trendy?
Televize je médium, které jde velmi rychle kupředu a to samozřejmě i v grafice, tedy ani na Primě si nemůžeme dovolit být v této oblasti pozadu.
Samozřejmě, že se snažíme maximálně reflektovat nejnovější trendy ve vývoji grafiky. Jedním ze stále více využívaných trendů je například práce s tzv. 3D-éčkovou grafikou, která díky zlepšujícím se technickým možnostem nabízí čím dál tím zajímavější, věrnější a reálnější podobu výsledných motivů. Samozřejmě, že 3D grafiku lze dělat dvojím způsobem: pěkně a nevkusně. Na Prima TV děláme všechno proto, abychom šli tou první cestou.