Americká televizní stanice NBC se v posledních letech potýká s prudkým poklesem sledovanosti. Ani původní seriál s hvězdným obsazením a prověřeným autorským týmem stanici nespasil. Televizní divize NBC má na kontě takové poklady moderní televizní americké zábavy jako seriál Přátelé a právě situačně komediální seriály a dramatické pořady zajistily společnosti NBC nevídanou sledovanost v devadesátých letech a na počátku této dekády. Odhaduje se, že v roce 2003 mohlo NBC sledovat pravidelně téměř 104 milionů diváků.
NBC patří spolu s ABC, FOX a CBS do čtyřky největších amerických televizních společností. NBC, která začínala v roce 1926 jako rozhlasová stanice (s původním jménem National Broadcasting Copany, odtud ta zkratka), je dnes součástí NBC Universal Inc., a patří do rodiny podniků vlastněných General Motors. Televizní divize NBC má na kontě takové poklady moderní televizní americké zábavy jako seriál Přátelé (Friends), Cheers, Seinfeld, Will and Grace nebo Pohotovost (ER) a Západní křídlo (The West Wing).
Právě situačně komediální seriály a dramatické pořady zajistily společnosti NBC nevídanou sledovanost v devadesátých letech a na počátku této dekády. Odhaduje se, že v roce 2003 mohlo NBC sledovat pravidelně téměř 104 milionů diváků.
Jenomže s posledním dílem Přátel přišel také konec někdejší popularity nejsledovanějších pořadů NBC. Nemalým dílem se na výrazném poklesu sledovanosti NBC podílela skutečnost, že konkurenční společnosti dokázaly nabídnout lepší, respektive divácky zajímavější programy. Stanice FOX nejprve přivedla na svět pořad American Idol (neboli předlohu české varianty, kterou vysílá Nova pod názvem Česko hledá Superstar), společnost ABC nabídla dobrodružný seriál Lost (Ztraceni, Nova) nebo Desperate Housewives (Zoufalé manželky, Prima) a CBS vyprodukovala dokonce několik variant velice populárního seriálu CSI (Crime Scene Investigation, česky Kriminálka Las Vegas, Kriminálka Miami, obě TV Nova).
V období od poloviny roku 2004 se společnost NBC potýkala s nečekaným propadem diváckého zájmu, z prvního místa ve sledovanosti v rámci velké čtyřky amerických TV stanic se přesunula na bramborovou pozici a sezóna 2005-2006 se ukázala jako nejhorší za posledních třicet let (to zahrnuje mimo jiné ztrátu asi 800 milionů dolarů na reklamě). Šéfové NBC připravili záchranné schéma, které mělo navrátit televizní společnost na výsluní někdejší sledovanosti.
Jak nahoru? Fotbal a Studio 60 …
Prvním krokem bylo investovat do nových pořadů. To bohužel žádaný výsledek nepřineslo. Až na jedinou výjimku (komediální seriál My name is Earl) se druhé řady nedočkal ani jeden z programů, které NBC představila v roce 2005. Druhým krokem směrem k resuscitaci stanice bylo vrátit na obrazovky NBC nedělní přenosy amerického fotbalu (NFL), k nimž stanice ztratila práva v roce 1998. Přestože fotbal zájem diváků bezpochyby přitáhne, je možné čekat, že k tomu, aby se NBC podařilo vyhoupnout z posledního místa sledovanosti mezi velkou čtyřkou, bude zapotřebí ještě něco víc. A právě oním návratem k lepším časům, třetím krokem v záchranném schématu, měl být nejočekávanější pořad sezóny, původní seriál NBC s názvem „Studio 60 on the Sunset Strip“.
NBC nenechala nic náhodě: autorem scénáře je Aaron Sorkin, který stál za neobyčejně úspěšným seriálem Západní křídlo, v hlavních rolích se objevuje Matthew Perry (alias Chandler ze seriálu Přátelé), Bradley Whitford (Josh ze Západního křídla) či Amanda Peet (Můj soused zabiják).
Děj se odehrává na pozadí příprav a vysílání týdenní živé zábavné televizní show a hlavní hrdinové jsou každý týden pod tlakem neúprosných hodin, která zbývají do živého vysílání, řeší se vztahy mezi herci ve fiktivní show, zákulisí televizního vysílání, problémy majitelů a šéfů televizních stanic. Jinak řečeno, NBC sezvala nejlepší možný tým, známé a oblíbené herce a zvolila přitažlivé téma. A 2, 5 milionů dolarů za produkci jednoho dílu Studia 60 vypadala jako skvělá investice. O uvedení seriálu se navíc psalo měsíce před odvysíláním prvního dílu a média i diváci se Studia 60 nemohli dočkat. A co bylo ještě důležitější, natěšení byli i prodejci reklamy a zdálo se, že NBC čeká velký comeback. Jenže to se nestalo.
Přestože pilotní díl seriálu sledovalo v září loňského roku přes 13 milionů diváků, což je v amerických poměrech solidní výsledek, bylo to méně než se očekávalo. Následující díly zaznamenaly úbytek diváků a v pátém týdnu vidělo Studio 60 o 43 procent méně diváků než první díl a seriál skončil na šedesátém místě v týdenní sledovanosti v rámci amerických televizních stanic.
… jenže seriál neuspěl.
Přestože kritika byla víceméně příznivá, diváci si stěžovali, že jednotlivé postavy seriálu jsou příliš podobné těm, které už znají z jiných Sorkinových projektů, že dialogy jsou spíše upovídané než jiskřivé, že show uvnitř show není vůbec vtipná. NBC se ale za produkci Studia 60 postavila a byla odhodlána nejenom odvysílat předtočené díly v původně zvoleném čase, ale také přiobjednat výrobu dalších dílů.
Rozhodnutí držet jakýkoliv program, který má nízkou sledovanost, je vždy sledováno s velkým zájmem konkurence i odborníků, a tento případ nebyl výjimkou. Jenže vysvětlení NBC nebylo žádnou hádankou: přestože celková sledovanost Studia 60 byla nízká, diváci, kteří si program oblíbili, byli nejzajímavější cílovou skupinou pro prodejce reklamy. Seriál je nejpopulárnější mezi vzdělanými osobami ve věku 18 – 49 let, které mají vliv na ostatní společnost (jsou první, kdo se něco dozví, něco vyzkouší a něco koupí) a příjem jejich domácností se pohybuje nad hranicí 75 tisíc a 100 000 dolarů ročně.
Obecně má jeden divák z této skupiny (někdy označován za alfa-diváka) pro prodejce reklamy cenu pěti normálních smrtelníků z nižších příjmových kategorií. NBC také tvrdila, že by chtěla udržet Studio 60 navzdory nízké sledovanosti pro umělecké kvality pořadu. To není planá fráze, pokud vezmeme v úvahu, že pro některé nabídky reklamy je důležitá i serióznost a kvalita média, v němž se reklama objeví. Nehledě na to, že některé historicky nejúspěšnější seriály NBC také začínaly na velmi nízké sledovanosti (například Seinfeld).
Na začátku tohoto roku už bylo jisté, že Studio 60 nejenom nebude pro NBC cestou zpět na výslunní, ale že dokonce pravděpodobně ani nezůstane ve vysílacím schématu stanice. Původně mělo Studio 60 přitáhnout pozornost k pořadu Heros (napínavý seriál o lidech s neobyčejnými schopnostmi, který je vysílán těsně před Studiem 60), ale nyní jsou paradoxně Heros novým hitem NBC, který sleduje více diváků ve všech významných věkových a příjmových kategoriích.
Ani prověřený autorský tým, ani oblíbení herci, ani přízeň kritiky a dokonce ani odhodlání šéfů NBC nepomohly a Studio 60 se po odvysílání posledního zatím natočeného dílu v březnu ztratí z obrazovek. Měl by se sice znovu objevit „někdy na konci letošní sezóny (tj. do června),“ ale jak řekl šéf vysílacího schématu NBC Mitch Metcalf: „V tuto chvíli prostě nevím, kdy se Studio 60 vrátí.“ Naděje na resuscitaci diváckého zájmu o NBC a nastartování nové éry, v níž by stanice dokázala najít nové „Přátele“ se zatím nekoná.