Nudná hypnóza a povedená příručka o sebevědomí

radiotv-archiv81RECENZE – Česká komerční dvojka se rozhodla, že v rámci jarního programového schématu zahltí diváky novými pořady. TV Prima se vyznačuje skutečností, že její zábavné pořady nemají bombastickou výpravu a působí spíše skromně. V tomto článku vám přinášíme pohled na dvě novinky – nedělní soutěžní pořad Vím, cos dělal v pátek a show Nahá jsi krásná.

Do sledování obou pořadů jsem šel s vědomím, že show Nahá jsi krásná cílí na zcela jiné publikum než jsem já. Oproti tomu soutěž Vím, cos dělal v pátek může nabídnout vítané zpestření počínající jarní únavy. K mému obrovskému překvapení se mé předpokládané pocity nedostavily a celkové hodnocení dopadlo zcela obráceně. Nejprve se pojďme podívat na nedělní večer.

Vím, cos dělal v pátek. No, a co?

Televize Prima svůj nový pořad Vím, cos dělal v pátek na svých webových stránkách odvážně prezentuje jako „ohromující soutěžní show, v níž musí soutěžící doslova číst vlastní myšlenky“. Principem hry je uvedení soutěžícího do hypnotického stavu a „hypnotizér mu postupně vsugeruje fakta, která jsou v rozporu s realitou. O pár dnů později musí soutěžící v televizním studiu navzdory tomu, že si z hypnózy vůbec nic nepamatuje, správně detailně zrekonstruovat, co v průběhu dne dělal a jak se choval“.
Už samotný fakt, že základním stavebním kamenem je hypnóza, vyžaduje od diváka naprostou důvěru v tento princip. Je potřeba dokonale vybudovat u diváka pocit, že vše je reálné. Sebemenší zaváhání zničí veškeré snažení a divák  jednoduše nevěří.

Vybudovat atmosféru uvěřitelnosti se tvůrcům Vím, cos dělal v pátek bohužel nepodařilo. Neobjevil se žádný pevný bod, který by diváka ubezpečil v tom, že vše není inscenované. Je pravdou, že první úkol? (nevím, jak to přesně nazvat), kdy soutěžící slečna brala v hypnóze obřího pavouka, zaváněl skutečností, ale další pasáže rekonstrukce pátečního dne sklouzly do laciného a nevtipného ponižování soutěžící. Nevím kolik lidí se při pohledu na záběry, kdy učitelka češtiny nezná „ypsilon“ nebo číslovku sedm, popřípadě, jak se na fiktivním pracovním pohovoru chová infantilně, bavilo. Osobně mi to přišlo více než ubohé.

Nyní bych se rád zaměřil na slůvko „ohromující“, které se objevuje v popisu pořadu. Specifikem TV Prima, je úspornost výpravy jejich zábavných pořadů. Například princip pořadu Hádej, kdo jsem je založen pouze na neustále mluvících lokálních celebritách. Nic víc v tomto pořadu není, celkový výsledek vypadá prostě, ale je funkční, o čemž svědčí i výsledky sledovanosti, popřípadě ceny Týtý.
Pořad Vím, cos dělal v pátek si hraje na bombastickou show, kterou zdaleka není. Přehršel blikajících světel jako na pouti, neustále se pohybující kamerový jeřáb a obrovské množství vlezlých předělů lasvegaské pozlátko nevytvoří. Lacinost blyštivého obalu ještě více křičí při prázdném obsahu. Ono se toho během oněch dvaapadesáti minut opravdu moc nestane. Slečnu zhypnotizují (dejme tomu, že tomu věříme), nejdřív ji dají do dlaně pavouka, pak z ní udělají malé dítě na fiktivním pohovoru. Následuje předlouhá pasáž, kdy zhypnotizovaná soutěžící stojí u tabule a neví výše zmíněné věci. Celé to korunuje finále, v němž si zhypnotizovaná soutěžící vybírá mezi třemi muži, co ji zvou na rande, z nichž je jeden její opravdový přítel. Na to vše je neobratně naroubovaná soutěž, kdy soutěžící tipuje, co v hypnóze udělala. Celková výhra činí skromných 50 tisíc korun.

Nejsem si jist, zda by tento nudný pořad, který se táhl jako hodně hustý med, dokázal zachránit moderátor. Myslím, že ani výřečnost antického Cicera a charisma Baracka Obamy by neodvrátily mizerný výsledek. Navíc se Lukáš Hejlík, nová tvář televize a moderátor Vím, cos dělal v pátek, ukázal jako dokonalá šedá myš. Nebyl špatný, ale byl naprosto nevýrazný. V žádném komerčním rádiu by neměl problém moderovat, hlas má příjemný, ale přes obrazovku zkrátka nepřeskočila jiskra.

TV Prima nasadila na jaro relativně mnoho novinek. Je jasné, že ne všechny se uchytí na delší dobu. Dle mého názoru bude pořad Vím, cos dělal v pátek první na řadě při odstřelu a pádu z obrazovek pryč do hlubokého zapomnění.

Hodnocení (10 bodů je maximum)
●○○○○○○○○○

Šatník plný ropy

Při zapínání pořadu Nahá jsi krásná jsem si opakoval, že si musím pořád uvědomovat, že pořad není určen pro mě. Velmi rychle jsem dospěl k názoru, že sice tato show není primárně určen mě, avšak svým formátem je něčím, co na našich obrazovkách ještě nebylo. Patřím k lidem, kterým se dělá lehce fyzicky nevolno vždy, když vidí dvacetikilové modelky, co na molech předvádí svou průhlednost. Pořad Nahá jsi krásná není o tom, že z obyčejné holky vytvoří v televizi supermodelku, ale o uvědomování si sama sebe. Osmadvacetiletá matka jednoročního syna Hanka po porodu přibrala téměř třicet kilo a dle svých vlastních slov nesnášela „ozdobné tukové prstence“ na svém těle.

Nyní je potřeba udělat odbočku. Moderátorem pořadu je Libor Šula, původní profesí kadeřník. Šula svou osobností dokázal z pořadu Nahá si krásná udělat přesnou příručku o vlastním sebevědomí. Dokonale ovládá schopnost empatie a působí velice sympaticky. Místy je až příliš afektovaný, ale to nic nemění na tom, že Libor Šula je hauptrefou. V první fázi dokázal Hanku citlivě přesvědčit, aby se svlékla do spodního prádla, po té drsně vypálil její šatník (dokonalá hláška při zjištění množství umělých tkanin v Hanině skříni – „šatník plný ropy“), a pak už byl veselým a praktickým pomocníkem při nákupech, líčení, atp.

V první fázi musela soutěžící nejprve odložit stud  a nechat se nafotit ve spodním prádle. Následovala asi nejsilnější pasáž celého pořadu, kdy velký billboard s fotografií Hanky v prádle projížděl na korbě dodávky Pískem. Dalo by se to nazvat šokovou terapií, nebo také ránou pod pás. Avšak díky názorům okolí si soutěžící začala uvědomovat také své přednosti a přišlo také zjištění, že věci, které na sobě nesnáší, jsou pro okolí zcela normální.
V další pasáži proběhla velice vtipná čistka šatníku s následním „rituálním“ zapálením hromady nepotřebného oblečení uprostřed dvorku. Poté už celý pořad směřoval za očekávatelným cílem proměny káčátka v labuť. Soutěžící samozřejmě v úvodu vystupovala nenalíčená a s neupravenými vlasy, ale to už se zkrátka od těchto pořadů očekává – efekt musí být co největší.
Jako funkční se jevilo i předzávěrečné focení portrétu u Sáry Saudkové. Inscenovaná módní přehlídka na závěr už byla přebytečná a pořad Nahá si krásná by se bez ní zcela jistě obešel.
Celý pořad byl proložen krátkými a jednoduchými radami, jak se oblékat, aby nebyly zdůrazňovány nedostatky na těle a bylo vyzdviženo to vizuálně přitažlivé.

Z technického pohledu byl pořad natočen svižně a živě, nikoliv ale rušivě. Jedinou výhradu bych měl nezvládnutelně velkému množství jinglů a předělů.  I přes tyto výtky oceňuji na pořadu Nahá jsi krásná fakt, že nejde o návod, jak ženy dosáhnou unifikovaného vzhledu a hubeného těla. Je to pořad o tom, že je důležité mít ze sebe dobrý pocit a tím přesvědčit okolí o vlastní kráse – třeba.

Hodnocení (10 bodů je maximum)
●●●●●●●○○○

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .