Bez naší účasti skončí v neděli druhý velký svátek českého televizního fanouška, fotbalové EURO 2004. Stejně jako v předchozím případě hokejového šampionátu, i letos se veřejnoprávní Česká televize (ČT) rozhodla nešetřit a nabídla kromě samotných sportovních výkonů kvalitní podívanou.
Jak se ale takový šampionát pro televizního diváka připravuje a odbavuje? „Hlavně chceme, aby byl spokojený divák,“ přednesl přání před začátkem šampionátu Otakar Černý, vedoucí sportovní redakce ČT. A aby se naplnilo, letos televize z Kavčích hor poprvé v historii vyslala do Portugalska nejpočetnější tým lidí. Čítá čtrnáct členů. Zároveň vypravila i satelitní přenosový vůz, dvě samostatné kamery či přenosný střihačský kufřík. Jen pro srovnání. Veřejnoprávní německé televize ARD a ZDF vyslaly celkem pět velkých přenosových kamionů a na české poměry gigantický tým lidí.
„Musíme auto postavit tak, aby z něj bylo vidět na jih. Družice, přes které posíláme obrázky i zvuk do Česka, jsou nad rovníkem,“ pochlubil se redakčnímu týmu deníku Sport přímo v dějišti šampionátu Karel Jonák, režisér a velitel přenosového vozu ČT. „Musíme satelit na střeše vozu nastavit tak, aby ve správné zeměpisné poloze signál přes Paříž došel až do Prahy,“ více přibližuje způsob dopravy natočených materiálů do českého hlavního města.
Zejména organizační záležitosti má na svých bedrech sportovní redaktor Michal Dusík, který na tiskové konferenci před zahájením šampionátu řekl: „Rozhodli jsme se pro velkorysost. Jdeme do toho i za cenu, že na tom televize nevydělá. Budeme se však snažit o vyrovnaný rozpočet.“ Přímo na Pyrenejském poloostrově má ČT letos největší partu svých lidí: tři komentátory (Jaromír Bosák, Petr Svěcený, Pavel Čapek), tři spolukomentátory (Vladimír Táborský, Antonín Panenka, Jiří Kotrba), dva reportéry (David Kozohorský, Lukáš Přibyl), dva kameramany, režiséra plus tři techniky.
Podle šéfa sportu v ČT nebyl problém prosadit 75 hodin vysílání jenom o fotbale. „Vedení chápe, že to nejsou zbytečně vyhozené peníze,“ řekl na stejné tiskové konferenci Černý. „Divákovi nabídneme celkem 31 zápasů, z toho čtyři ze záznamu. Je to maximální počet, který podle smlouvy s agenturou TEAM můžeme vyčerpat,“ dodal Robert Záruba, který odbavuje v Praze magazíny z Eura.
Tyto magazíny v Portugalsku natáčejí všichni aktéři v dějišti mistrovství. Spolukomentátoři glosují utkání, točí s komentátory tzv. stendapy. Tedy vstupy, které vtahují diváka do děje před každým zápasem. O zbytek se stará dvojice Kozohorský-Přibyl. „V Praze se dělají dva příspěvky denně, tady osm devět,“ prozrazuje Přibyl a dodává: „Vše děláme na hotelových pokojích. Stříháme tam, namlouváme texty.“
Na větší luxus nejsou peníze. „Vždyť jenom pronájem střižen v televizním centru jsou neskutečné. Za půl hodiny pronájmu chtějí 700 EUR. Přitom v normálním studiu v Lisabonu to stojí jen 60 EUR,“ doplňuje Dusík. Ten měl na starost kompletovat třicetiminutový kompletní materiál, který už jen v Praze pod vedením Záruby se rozdělil do vysílání. V závěru šampionátu se k týmu ČT připojil i Filip Kanda, který se specializuje na španělsko-portugalsky hovořící země.
Hoši, do toho!
Částka, kterou ČT zaplatila agentuře TEAM za práva na šampionát, není veřejná. Jde ale o poměrně uzavřený produkt, v němž je zakotvena prezentace oficiálních sponzorů. „Možnosti marketingových zásahů jsou omezené. Přesto se v přenosech ale objevují standardní reklamní bloky zadávané z ČR,“ řekl Hospodářským novinám Štěpán Wolde z agentury ARBOmedia. „Kolik přiteče peněz, to bude záležet na sledovanosti a na tom, jak daleko postoupí český tým,“ dodal.
Úspěšnost kampaní se odvíjí od co nejdelšího setrvání českého týmu na Euro. Další finance ČT získává z přenášení televizního přenosu na velkoplošných obrazovkách umístěných na veřejných prostranstvích. Provozovatelé těchto akcí se museli ČT přihlásit. „Za všechno se platí. Přenosy nebudou zadarmo. Končí období benevolentnosti, jako někdy v minulosti,“ podotkl Černý před šampionátem.