Televize Prima si nebyla jistá, zda obhájí název reality show VyVolení a připravila se na možnost, že ji bude muset přejmenovat. Místo VyVolených by tak na obrazovce pokračovali VyzVolení, ovšem logo pořadu by se příliš nezměnilo – zkratka by zůstala stejná, dvě velká písmena V. Důvodem byly průtahy se společností Czech On Line (COL), která je majitelem ochranné známky Vyvolená a zatím neúspěšně usilovala o vydání předběžného opatření soudu, jenž by Primě zakázalo používat název a logo VyVolených.
Provozovatel Primy, společnost FTV Prima, proto požádala patentový úřad o registrace názvů a log VyzVolení a VV. V internetové databázi úřadu se její žádosti objevily minulý pátek, tedy v den, kdy Městský soud v Praze zamítl požadavek COL na vydání předběžného opatření proti dalšímu vysílání VyVolených. „K registraci došlo v době, kdy COL podal návrh na předběžné opatření. Ze strany televize Prima šlo pouze o preventivní pojistku proti případným dalším spekulativním jednáním třetích osob,“ vysvětlila mluvčí televize Jana Malíková.
Firma požadovala 60 milionů
Zástupci COL tvrdí, že právo používat název Vyvolená a jeho odvozeniny má právě tato společnost, neboť v roce 2003 uvedla pod názvem Chci být vyvolená první část reality show na hudební televizi Óčko. „COL je vlastníkem ochranné známky „Vyvolená“, která byla řádně zapsaná v rejstříku ochranných známek vedeném Úřadem průmyslového vlastnictví. Společnost byla povinna podniknout veškeré právní kroky jak k zajištění ochrany svých práv vyplývajících z vlastnictví této ochranné známky tak i k ochraně své dobré pověsti a dobrého jména,“ vysvětlovala firma důvody, proč se rozhodla věc řešit soudní cestou.
COL po Primě požadovala šedesát milionů korun, část v hotovosti a část v podobě reklamních časů a odběru telekomunikačních služeb. Prima ale takový způsob vypořádání odmítla, byť připustila, že při výběru názvu mohla COL nepřímo poškodit. Televize proto nabídla firmě mimosoudní vyrovnání, které však bylo řádově nižší než původní požadavky COL. „Vzhledem k tomu, že na ně nebyla ochotna přistoupit, dělá na nás její postup nutně dojem, že v principu vůbec nejde o spor o ochrannou známku, ale o snahu COL parazitovat na televizi Prima a na jejím úspěchu. Takovýto postup považujeme za nepřípustný,“ prohlásil generální ředitel Primy Martin Dvořák.
Soud dal za pravdu Primě
Czech On Line ale spor o ochrannou známku vidí jinak. „Vzhledem k tomu, že společnost FTV Prima nebyla ochotna najít se společností COL smírné řešení porušení práv k ochranné známce „Vyvolená“, COL podala návrh na předběžné opatření Městskému soudu v Praze a podala námitky do řízení Úřadu pro ochranu průmyslového vlastnictví. Do té doby než příslušný soud vydá rozhodnutí, se společnost COL nebude k dané kauze vyjadřovat,“ uvedla firma v tiskové zprávě z 22. srpna. Čtyři dny na to Městský soud v Praze požadavek COL odmítl, mj. proto, že v obou případech (Vyvolená od COL a VyVolení od Primy) jde o kombinovanou známku, kterou je nutno posuzovat komplexně. Název „vyvolení“ má podle soudu charakter obecného pojmu v běžném jazyce a proto si jej nemůže přivlastňovat žádná společnost.
Prima považuje podle mluvčí Malíkové spor za uzavřený a o přejmenování reality show už neuvažuje: „Nemáme k tomu sebemenší důvod. Návrh na předběžné opatření byl zamítnut.“ Proč ale – když považovala požadavek COL za neoprávněný – Prima nabízela telekomunikační firmě mimosoudní vyrovnání? Malíková tvrdí, že televizi šlo hlavně o bezproblémové pokračování projektu VyVolených. „Proto, přestože jsme přesvědčeni, že jsme ničí práva neporušili, nebránili jsme se jednání a smírnému urovnání věci, neboť naším cílem bylo a je plné soustředění se na projekt VyVolení.“ Jaké náklady by si vyžádalo přejmenování soutěže třetí týden od jejího startu, mluvčí Primy nechtěla komentovat s odůvodněním, že název se měnit nebude a tudíž by šlo jen o spekulace.