ROZHOVOR. „Nova upustila od zábavy, my si myslíme, že některé diváky ztratila právě kvůli tomu. Zábava do televize patří, u televize se má bavit a relaxovat. V tom vidíme naší doménu,“ říka v rozhovoru pro RadioTV programový ředitel novovznikajíci TV Barrandov Přemysl Svora.
Televize Barrandov, která zahájí vysílání 11. ledna 2009, bude třetí plnoformátovou komerční stanicí na českém trhu, a první, která bude vysílat pouze digitálně. V konkurenci Novy a Primy chce zaujmout příklonem k zábavě, kvalitními zahraničnými pořady převážně z evropského trhu, a troufá si být štikou na reklamním trhu, kde v poslední dobé dochází k posilování duopolu dvou nejsilnějších komerčních stanic. „Český trh unese tři plnoformátové programy. Protože současný duopol Novy a Primy na reklamním trhu je příšerný. Ty televize si můžou diktovat podmínky na trhu, můžou zvyšovat ceny reklamy, což také dělají. Můžou de facto vytvářet obrovské zisky, a do toho chceme vnést určitou rovnováhu a být tou štikou na trhu, který se nám teď zdá nehybný,“ tvrdí Přemysl Svora, programový šéf televize Barrandov v rozhovoru pro RadioTV. Řeč bude nejen o situaci na trhu, ale i programových plánech televize Barrandov, možnostech spuštění dalších sesterských kanálů, i důvodech, proč nová televize startuje tak brzo.
Nechceme přijít o kvalitní tým, proto jsme start urychlili.
RadioTV: V licenčnom konaní ste sa uchádzali o plnoformátovú licenciu. Nakoniec ste boli medzi prvými, ktorí požiadali o kompenzačnú licenciu, na ktorú máte zo zákona nárok. Prečo tá žiadosť prišla už tak skoro, a nevnímate to ako hendikep, že budete štartovať podstatne skôr, než tá penetrácia DVB-T settopboxov bude na takej úrovni, aby to mohlo byť pre vás zaujímavé?
P. Svora: „My jsme zvažovali obě varianty, jestli vyčkávat, nebo jít dřív. Nevýhoda toho dřívějšího startu je v tom, že nebude úplně penetrace settopboxů a pokrytí území ideální, ale nakonec převážilo to, že televizi tvoří lidi, a ti jsou nejpodstatnější v té televizi. A my jsme měli ten projekt nastartovaný už dřív a bylo tady relativně dost lidí, kteří, kdyby se ten start ještě posunul, tak by už v té televizi nemuseli zůstat a ta televize by velmi stěží potom vznikla, protože lidský potenciál je to nejpodstatnější co televize má. Jediný majetek, který ta televize má, je to, co sama vyrobí, a to vyrábějí lidé, kteří jsou dramaturgové, scenáristi, šéfredaktoři a podobně. Takže ten tým lidí se tady dal dohromady a kdybychom to celé pozastavili, všechny propustili a pak znovu to celé budovali, už by se ten tým nemusel dát dohromady. V tomhle je to ojedinělé, protože se tady sešlo dost lidí s bohatými zkušenostmi z Novy, z Primy, z televizního trhu. Takže převážilo to lidské hledisko – půjdeme do toho raději dřív, jinak by jsme už velmi složitě vyskládali lidský potenciál.“
RadioTV: Keď sa pred niekoľkými rokmi odsúval záver licenčného konania na DVB-T licencie a stále nebolo jasné, ako to dopadne, začali ste spolupracovať s TV Prima na výrobe niektorých formátov, napríklad súťaže Ber nebo neber. Nebola toto cesta, ako ten ľudský potenciál udržať, kým príde čas na vznik televízie Barrandov ako takej?
P. Svora: „Vyráběli jsme dvě věci, měli jsme v plánu ještě další, ale to nás úplně všechny nenaplňovalo, protože ty profese byly přijaty na jiné formáty než byla třeba výroba jednoho zábavného formátu, relativně jednoduchého, byť se objevoval dlouhodobě. Ale ty profese byly jinak strukturované, takže ti televizáci byli přijatí na jinou práci než na tu, kterou pak vykonávali. Takže nedali se použít ty lidi úplně na všechno. A nešlo tu o vývojové formáty, protože většinou ty televize mají zájem již o hotové formáty, které nakoupí ze zahraničí, v licenci. Takže potom se to jen překlopí a vyrábí, tak v tom se ten lidský potenciál těžko zhodnocuje.“
RadioTV: Trh prešiel veľkými zmenami od času, kedy ste požiadali o pridelenie licencie, až do času kedy reálne začnete vysielať. Je to už niekoľko rokov. Ako sa váš projekt odvtedy zmenil? Pretože viacero vecí, ktoré ste nielen vy, ale aj ďalšie nové televízie plánovali, si neskor rozdelili Nova s Primou, prípadne sa inšpirovali…
P. Svora: „…No my jsme v lednu de facto začali stavět úplně novou televizi…“
RadioTV: …čiže ako by ten pôvodný projekt ani neexistoval?
P. Svora: „…no zachovali jsme některé trendy, ale to, co jsme nezměnili, bylo soustředění se na nákupy a na akvizice tvorby ze zahraničí. Ten směr byl správný od začátku. Nicméně ve vlastní výrobě se to změnilo od původního záměru dělat hranou tvorbu, dramatickou tvorbu, kde jsme záhy pochopili, že ten boom je dost velký a ty televize to obhospodařují relativně dobře. A tak jsme se rozhodli, že tím směrem nepůjdeme, a že půjdeme jinak. Trošku budeme provokativnější, zdá se nám, že chybí humor v televizi, že chceme být televize, která bude překvapovat některými formáty, aby nedostala nálepku takové „sladké“ televize, protože si myslím, že tuhle nálepku Nova i Prima splňují. Jejich hlavní vlajkovou lodí jsou „sladké seriály“, nebo české telenovely, někdy hůř, někdy lépe udělané, ale my si myslíme, že to dělají relativně dobře.“
Zábava nemusí být zlá, plánujeme to využít.
RadioTV: Lenže Nova mala kedysi aj nálepku zábavnej televízie, čo zdôrazňovala aj v dávnom slogane „Nova vás baví“. Vy hovoríte, že vašou doménou by mala byť tiež zábava, lenže práve Nova od tohto trendu kedysi dávno upustila, pretože v jej prípade išlo o menej perspektívnu cieľovú skupinu. Na akého diváka chcete cieliť vy, vďaka dôrazu na zábavu?
P. Svora: „Nova upustila od zábavy, my si myslíme, že některé diváky ztratila právě kvůli tomu. 50-procentní podíly na trhu se už nedějí, a taky ratingové body, které měla Nova za dob svých zábavních formátů, tou hranou tvorbou nenahradila. Dnes je jeden a půl milionu diváků brán jako úspěch, což před třemi nebo čtyřmi lety byl absolutní neúspěch. Tehdy by ten formát de facto zastavili, když by měl pod dva miliony nebo pod 1,8 milionu lidí v sledovanosti. A my si myslíme, že zábava do televize patří, že u televize se má bavit, že se tam má relaxovat. A tam vidíme takovou naší doménu, protože zbylé televize to opustili a nedělají to. Nebo to dělají v malý míře.“
RadioTV: A čo znamená zábava vo vašom podaní? Na Nove to bol v podstate extrém roznych estrád, roznych hraných scénok. Vy ste spomínali, že u vás to može byť trochu provokačné… čo si pod tým máme predstaviť?
P. Svora: „Vedle standardních lidí, kteří se zábavou živí v České republice, tak čemu se chceme vyhnout, to jsou standardní estrády, jako byly třeba Novoty, nebo jiné, to v naši televizi nebude. A jdeme dvěma směry. Jeden směr jsou osvědčení autoři a moderátoři, kteří už umí psát a umí to dělat, a zkoušíme i lidi, kteří se na trhu neuplatní v současných televizích. Jsou to třeba mladí herci, nebo herci, kteří ještě v televizi nebyli, nebo projekty, které ještě televize nedělali. Takže zkoušíme nebo hledáme, a chceme udělat něco nové. Neříkám, že to bude ideální na začátku, ale jelikož v tom budeme první, tak máme šanci si ty lidi vychovat, aby byli skutečně kvalitní na poli zábavy nebo smíchu, pokud se to tak dá říct. Spolupracujeme s mladými tvůrci, s filmovými školami a podobně.“
Vysílací pracoviště TV Barrandov
Starší divák není pro nás „ošklivý“…
RadioTV: Čiže dáte priestor najmä ľuďom, ktorí ešte na tom trhu neboli viditeľní?
P. Svora: „Tak půl na půl. A nebojíme se starších diváků. Pro nás starý divák není ošklivý divák, nemyslíme si, že všichni diváci musí mít do 55 let, my si myslíme, že i v 55 letech si divák ještě zaslouží pozornost. Taky si myslíme, že je trochu nesmyslné tvrdit, že je komerčně nevyužitelný. Dneska už to není jako dřív, i člověk v tomto věku je pořád aktivní, už to nejsou důchodci, ale jsou to relativně aktivní lidi, na které bude směřovat čím dál tím víc reklamy. Takže toho diváka úplně neodsouváme. Není pro nás prioritní, ale není ani někde vzadu. Náš prioritní divák je od 35 let výš, protože si myslíme, že do 35 let je velice těžko uchopitelný divák, jinak zasáhl internet a další média, a po 30 letech je již divák usazenější, takže proto na něho chceme cílit. A ještě především městský divák by nás měl zajímat. Takže i ta zábava bude zpočátku cílena na městského diváka.“
RadioTV: A čo sa týka plnoformátovosti projektu, nemáte zámer sa viac vyprofilovať? Lebo síce budete len tretia komerčná plnoformátová televízia na českom trhu, ale je pravda, že aj tie dve existujúce už niekedy narážajú na limity priestoru, ktorý majú. Nie je to v terajšom štádiu príliš veľké riziko budovať ďalšiu plnoformátovú televíziu na trhu?
P. Svora: „My si myslíme, že když slovenský trh uživí dvě plnoformátové komerční televize, tak český trh by měl bez problémů uživit alespoň tři velké silné televize. Monotematické kanály se uživí jen v rodině monotematických kanálů, což nemá smysl budovat televizi a udělat si monotematický kanál o sportu nebo dokumentech, když k tomu nemám rodinu těch kanálů. Kdo bude mít rodinu kanálů, tak může na tom trhu uspět. Kdo půjde na trh samostatně, tak nemá smysl to dělat, není to ten core business. A taky jsme vázání tím, že jsme před několika lety požádali o plnoformátovou licenci, takže se musíme pohybovat v těch licenčních podmínkách, které byly stanoveny ještě v době, kdy ten trh byl úplně jiný. Takže to je trochu komplikované. Před čtyřmi lety si podali žádost dvě plnoformátové televize – Febio TV a my, a Febio zatím nevzniká, my jsme zatím jediní, takže myslím, že teď to smysl má. Český trh unese tři plnoformátové programy. Protože i ten současný duopol Novy a Primy na reklamním trhu je příšerný. Ty televize si můžou diktovat podmínky na trhu, můžou zvyšovat ceny reklamy…“
RadioTV: …čo sa aj fakticky deje…
P. Svora: „…což také dělají. Můžou de facto vytvářet obrovské zisky, a do toho chceme vnést určitou rovnováhu a být tou štikou na trhu, který se nám teď zdá nehybný. Když si vezmete rádia nebo tisk, tak ten trh je daleko svobodnější, média jsou vyprofilovanější, už je tam těch subjektů hodně, které se můžou ucházet o přízeň publika. Kdežto mezi televizemi divák moc na výběr nemá. Může si pustit Primu nebo Novu z komerčních stanic a de facto nic jiného.“
RadioTV: S vývojom na trhu úzko súvisí nielen vypnutie analógového vysielania po roku 2012, ale aj vypnutie reklamy na Českej televízii. Očakávate, že z toho balíka na reklamnom trhu by si mohli nové televízie „odkrojiť“ nejakú významnejšiu časť z koláča?
P. Svora: „Nejsme naivní v tom, že bysme v prvním roce dosahovali masivní reklamní výnosy, byť se o to budeme snažit, ale v horizontu 4-5 let by jsme si rádi ukrojili nějakou část z celkového budgetu na reklamu.“
Ukázka dekorace k formátu Soudní síň
Ve druhé části rozhovoru se zaměříme na konkrétní programové plány TV Barrandov. Její programový ředitel odpoví na to, proč v nové televizi nebude vůbec zastoupen sport, odkdy má smysl investovat do objemného zpravodajství a publicistiky, jaký bude podíl domácí a zahraniční tvorby, a jaké vyhlídky nabízí trh pro terestricky volně šířené i placené programy.
Čtěte zítra na RadioTV.