Seriál Přešlapy útočí na první signální

preslapyperexvelkyRECENZE – Hlavní komerční televize letos na podzim mnoho novinek v dramatické tvorbě nepřinesly. TV Nova si svou munici zatím schovává a diváky zatím zásobuje různě úspěšnými zábavnými pořady. Ani TV Prima toho moc zatím nepředvedla. Hlavním tahákem jejího letošního podzimu je seriál Přešlapy.

Seriál Přešlapy jsem v televizním vysílání dosud nestihl, a proto jsem v úterý zvládl na internetu všechny tři odvysílané díly (4. díl v době psaní tohoto textu ještě neměl premiéru). Seriál tak na mě působil intenzivněji, než,kdybych jej sledoval, jak tvůrci zamýšleli – jednou týdně.

První díl rozhodně nenalákal

Během toho jednoho dne prošel můj vztah k této novince zajímavým vývojem. Přibližně v poledne jsem si pustil první díl a musím se přiznat, že s obavami. Ač velký televizní konzervativec, nikdy jsem neviděl jediný díl Ulice, Vékávéček (ať už se jmenovala jakkoliv), Ordinace v růžové zahradě a různých Míst nahoře (už ani nevím, kde všude byla). Žádný z těchto produktů totiž nebyl určen pro mě. Přešlapy se svým cílením do mého věku trefily.

Můj strach se potvrdil. Po prvním díle jsem byl zmatený a znuděný. Nevěděl jsem pořádně, kdo je kdo a musel jsem se znovu utvrdit, že jsem viděl první díl.

Alibistické detaily matou

Po technické stránce jsem nečekal žádné zázraky, ale co jsem viděl, mě srazilo na kolena. Téměř nulová výprava svědčila o hubeném rozpočtu. Technicky se to snažili zakrýt detaily a polodetaily, kterou podporovala mírně roztřesená kamera. Divákova orientace v prostoru byla velmi ztížená a navíc vše působilo když ne amatérsky, tak rozhodně poloprofesionálně. Toto hodnocení platí pro všechny dosud odvysílané díly. Nezřídka ani nebylo hercům rozumět, co říkají. Stlačování nákladů a rychlost výroby byly zkrátka patrné na první pohled.

preslapyherci

Scénář se zlepšoval díl od dílu

Chudá výprava seriálu se dala očekávat a prvotní šok vystřídala logická argumentace, že vychytanou stavbu a věci kolem diváci ani vlastně moc nechtějí. Důležité jsou lidské osudy (jak říká Kent Brockman ze Simpsonových).

Prkenně napsané dialogy, předvídatelné pointy gagů i jalové situace, do nichž scénáristé uváděli postavy jen proto, aby je dostali tam, kam potřebují se v prvním díle pravidelně střídaly a nikde ani kousek zajímavého.

Silně se na tom podepsal i zvláštní úkaz, který jsem nepochopil a celkově seriálu škodí nejvíce. Přešlapy jsou vystavěny na půdorysu sitcomu (hlavní jsou dialogy, pointované situace, pevně dané charaktery postav, atp.), a přesto má jedna epizoda vražednou délku 50 minut. To zkrátka nejde utáhnout, protože je to proti všem fyzikálním zákonům.

K mému překvapení se scénář u druhého dílu výrazně zlepšil. Celek byl zbaven zbytečných kudrlinek a nánosů a soustředil se na hlavní postavy a jejich osudy. U seriálu to není nic neobvyklého. U – mnou často citovaného – seriálu Přátelé si můžete všimnout, že i zde se charaktery jednotlivých postav vyjasňovaly postupně a k jednoznačnému vymezení akčního rádia  a priorit došlo až později.

Přešlapy nenabízí žádné rafinované zápletky a nečekaná rozuzlení. Autoři si vybírají primární cíle, které se snaží popisovat co nejvěrněji. V druhém díle se vše točilo kolem porodu v páru Jana (Jitka Schneiderová) a Petr (David Novotný). Tvůrci nabídli tradiční vyobrazení tohoto období – strach na jedné a nadšení na druhé straně, naplánované trasy k ničemu, pohotovostní mobil (také nakonec k ničemu), policista jako odvoz tatínka do porodnice, atp. Jednoduše, bez odvážné invence, ale relativně účinně. Porod samozřejmě nebyla jediná zápletka, pár Karolína (Soňa Norisová) a David (David Matásek) stále řešili, jak se starat o svého malého syna a objevily se i další vedlejší motivy. Prim však v druhém díle hrál pár Jana a Petr.

Zatímco jsem u druhého dílu vzal Přešlapy na milost a uznal, že něco do sebe mají, třetí díl mě už bavil téměř celý. Opět nešlo o žádné originální zápletky, ale tak nějak jsem se s postavami začal sbližovat a ztotožňovat, což je základ. Seriál určitě oživila i postava maďarsko – slovensky hovořící hospodyně v domácnosti Karolíny a Davida. Jako velmi podařenou hodnotím ústřední zápletku třetí epizody. Radka (Zuzana Norisová) a Adam (Filip Blažek) se konečně sestěhují k sobě. Při tom však Adam zjistí, že je Radka už sedm let tajně vdaná, za člověka, kterého v podstatě od té doby neviděla. Když manžel dojede, aby ho Radka požádala o rozvod, ukáže se, že jde o sympaťáka, jenž je v Adamových očích téměř pan Dokonalý. Tato situace dává základ pro sérii uvěřitelných i vtipných příhod. Vše je navíc umocněno tím, že si Radka plně neuvědomuje své chování, když osudový rozhovor se svým manželem odsunuje do nekonečna.

Celkově působil třetí díl uzavřeně a jednotlivosti už byly mnohem lépe pointované. Padesátiminutová délka mu však stále škodila.

Režíruj rychle a levně!

Takový pokyn nejspíš mají režiséři jednotlivých epizod (Jaroslav Fuit a Katarína Šulajová) jako příkaz číslo jedna. Opět je potřeba se zmínit o nízkém rozpočtu, který je očividný. Hlavně aby postavy byly v záběru a herci moc nedrmolili. Jediné dvě finesy – flashbacky a rozdělený obraz – se brzy omrzí, divák je přestává vnímat, a když tak spíše jako rušivý element.

Jak hrát v takovémto seriálu?

To je otázka, nad níž jsem si celou dobu lámal hlavu. Jak chcete hodnotit herce, když je vše vyráběno ve velkém presu? Do popředí se nutně musí procpat osobní zkušenosti s jednotlivými herci v jiných projektech. Nebudu se proto rozepisovat, kdo na mě jak zapůsobil, ale poznámku o pomalu odhalovaných kvalitách Davida Novotného si neodpustím. Novotný disponuje zajímavým zevnějškem, přirozeným hereckým projevem i sklonem k netradiční komice. Dále bych se rád zmínil o Alžbětě Stankové, jejíž kulometná směsice maďarštiny a slovenštiny musí bavit.

Nevím, jak uchopit celkové hodnocení. Přešlapy jsou kočkopsem, takže se dá těžko pohybovat v rámci žánru. Když vezmu délku padesáti minut, tak mě napadají jen samé unfair srovnání s americkou tvorbou (Ally McBealová, Sex ve městě). V Česku se takto dlouhý komediální seriál zatím nevyráběl. Nezbývá tedy než držet palce, aby producenti „pustili chlup“ a Přešlapy se dočkaly pořádného rozpočtu.

Hodnocení (10 bodů je maximum)

●●●●●○○○○○

Přešlapy

premiéra každou středu od 20:00 na TV Prima

scénář: Tereza Dusová, Richard Malatínský

hudba: Support Lesbiens

vedoucí produkce: Lukáš Kaplan

režie: Jaroslav Fuit, Katarína Šulajová

hrají: David Matásek, Soňa Norisová, Filip Blažek, Zuzana Norisová, David Novotný, Jitka Schneiderová, Alžběta Stanková

foto: archiv TV Prima

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .