Reportážní článek zabývající se teleshoppingem v České televizi (ČT) zaujal natolik, že redakci RadioTV kontaktoval Jan Dvořák, mediální spolupracovník Nat1-Nabídkové televize. Ten ve svém komentáři vysvětluje potíže při rozjezdu podobného projektu.
Jan Dvořák: Zkušenost nad zlato!
Před dvěma lety získala společnost Nat1 jako první v ČR licenci na vysílání výhradně „teleshoppingového“ kabelového kanálu. Uvozovky nechtějí ironizovat, ale dát najevo, že programový záměr byl šíři než prezentace několika produktů spotřební povahy a právě hvězdou typu pana Horsta.
Měla být vytvořena pevná komoditní struktura – od nabídky zboží pro ženy,přes prezentaci realit až například k bankovním produktům. A to kultivovanou,magazínovou formou,která informuje a svým způsobem utváří i životní styl diváků.
Nat1-Nabídková televize – předpokládala, že vlastní zboží bude nabízet v omezené míře a že především poskytne prostor prodejním společnostem.
Proč se nedostala dál než do jednoho regionu? Cožpak šlo o krok vedle zaměřit se na jeden z posledních volných segmentů mediálního trhu? Zřejmě ne. Nabídková televize se však nemohla vymanit z uzavřeného kruhu. Na jeho začátku klienti velice vítali novou možnost podpory prodeje svých produktů, avšak konkrétní závazky podmiňovali – pochopitelně – situací, „až vaší televizi bude někde vidět“.
Na konci kruhu kabeloví operátoři – zase pochopitelně – chtěli znát klientelu televize, aby jim program vydržel „déle než do švestek“. Za ony dva roky se k Nat1 nachomýtlo nemálo pseudoinvestorů, kteří slibovali milióny, když ne hned vytáhnout z igelitky, tak nejdéle do patnáctého v měsíci. Žádná škoda, že se „vypařili“, když pochopili, že si spletli televizi s pračkou. Ale měsíce za nos tahat dokázali.
Spíš zarmoutilo, že poměrně vysoce postavený „zájemce“ ze sféry marketingové komunikace se nejen nestal slibovaným společníkem, ale když od Nabídkové televize získal všechny materiály strategické povahy, zahrál mrtvého brouka a založil společnost s úplně jinými lidmi. Ale s naprosto stejným zaměřením jako Nat1.
Dnes Nabídková televize ví, že když ČT poskytuje teleshoppingovým firmám poměrně slušnou sledovanost jejich bloků za přijatelných finančních podmínek, vede k prolomení pomyslného kruhu služba pouze pro 2-4 renomované obchodní společnosti. Dominanty na trzích např.cestovního ruchu, hobby produktů, komunikačních technologií nebo realit. Tedy dát se cestou mnohem užšího záběru jen několika komodit. Prezentovat zcela jiné produkty než jaké vidíme v teleshoppingových blocích velkoplošných a jiných televizí.
Zní to velmi jednoduše, ale jen vyargumentovaná komerční výhodnost pro obchodní giganty na jedné straně i nadnárodní kabelové společnosti na straně druhé může přinést bod obratu.