ROZHOVOR o programových plánech nové televize. Ve druhé části rozhovoru s programovým ředitelem nově vznikající televize Barrandov se zaměříme na konkrétní programové plány. Přemysl Svora odpoví na to, proč v nové televizi nebude vůbec zastoupen sport, odkdy má smysl investovat do objemného zpravodajství a publicistiky, jaký bude podíl domácí a zahraniční tvorby, a jaké vyhlídky nabízí trh pro terestricky volně šířené i placené programy.
Zprávy zatím přineseme jen okrajově.
RadioTV: Už sme sa bavili o tom, či je plnoformátová televízia perspektívna, ale teraz ma zaujíma, ako budú jednotlivé prvky zastúpené v programe. Spomínali ste, že chcete robiť spravodajstvo a v pôvodnom projekte malo mať jednu z významnejších rolí, kdežto v tej súčasnej podobe bude mať iba doplnkovú funkciu. Čiže, možete vysvetliť, prečo ste úlohu spravodajstva okresali, a prečo sa nechcete pustiť do určitej alternatívy voči dnešným komerčným televíziám, ktoré „zozábavneli“ aj v spravodajstve?
P. Svora: „V situaci, kdy jsme podávali žádost o licenci, tak ještě neexistoval ani kanál ČT24 ani ČT4 Sport, ani Z1. Teď si myslíme, že těch zpráv je v České republice na ten desetimilionový trh dostatek. Podle nás to ty televize dělají dobře, jak komerční televize, tak veřejnoprávní Česká televize děla zpravodajství ve kvalitě, kterou my by jsme nemohli nějak zásadně ovlivnit nebo předčit. Vidíme některé díry na trhu, nicméně investičně se nevyplatí do toho jít, když nemáme stejné pokrytí a penetraci přijímačů jako naše konkurence. Vyčkáme, až budeme mít srovnatelné podmínky na trhu a pak s něčím podobným vystartujeme. Do té doby to nemá pro nás žádný smysl.“
RadioTV: Čiže momentálne bude spravodajstvo len, „aby bolo“?
P. Svora: „Bude to zpravodajství, které bude informovat o tom dnu, ale nebude zásadně investigativní nebo bulvární. Bude informovat, co se ten den stalo.“
RadioTV: Čiže nebude vašou úlohou, aby ste prinášali exkluzívne informácie ako prví…
P. Svora: „…primárně ne. Budeme monitorovat ten den, a to bude v první fázi vše.“
Prostor pro zpravodajské studio
Atraktivní sportovní práva jsou těžce dostupná.
RadioTV: Taktiež ste vo vyhláseniach hovorili, že chcete úplne „odstrihnúť“ šport z vášho vysielania… prečo?
P. Svora: „Sport nerušíme úmyslně, je to dané okolnostmi. Jednak jsou sledované sportovní přenosy velmi drahé, a jednak na ně nedosáhneme. Vznikl tu kanál ČT4 Sport, který obhospodařuje domácí hlavní a okrajové sporty. Lukrativní zahraniční soutěže obhospodařuje Nova, sčásti Prima, která dělá Premier league, nebo vysílala Euro. Pro nás nemá smysl se někam trefovat. Vysílat motokáry nebo závody na kolečkových bruslích nemá smysl. To si obhospodaří například ten ČT4 Sport. Rádi bychom měli sport v televizi, ale až budeme silnější. Teď nechceme jít do soubojů a do tendrů na velmi drahé megaprojekty, jako Prima, když šla nesmyslně do projektu Mistrovství Evropy ve fotbale. To je pro jednokanálovou televizi nemyslitelný projekt. Finanční ztráta, která je spočitatelná, se tu musela objevit. I na Primě si určitě spočítali, že to byl úlet.“
RadioTV: A pokiaľ ide o zábavné produkty, v minulosti ste deklarovali významný príklon k pôvodnej tvorbe a formátom. Čo plánujete priniesť po štarte. Máte už niečo významné vo výrobe?
P. Svora: „Našim snem je každý den s výjimkou pravidelných zpravodajských věcí, počasí a podobného standardu, přinášet každý den jednu vlastní vyrobenou věc, jeden formát. Od pondělí až do neděle vyrobíme sedm vlastních formátů týdně od sitcomu, talkshow přes zábavné formáty a hudbu. Nechci to dopředu moc konkretizovat, z pochopitelných důvodů…“
RadioTV: A možete aspoň prezradiť približný podiel vlastnej tvorby a akvizícií?
P. Svora: „Bude to zhruba 70 procent akvizic k 30 procentům vlastních pořadů. Myslím, že se vyznámně neodlišujeme od zbylých stanic v době jejich startu.“
Detail monitoru – vpravo náhled grafiky TV Barrandov
O nových kanálech začneme uvažovat nejdříve na podzim příštího roku.
RadioTV: Každá plnoformátová televízia má zákonite prebytok obsahu na svojom hlavnom kanáli, pretože nie všetko sa dá vsunúť do jedného dňa na jeden kanál. Po roku 2012 vznikne priestor na trhu pre ďalšie televízne programy. Dôjde k liberalizácii trhu a zjednodušene bude mocť vysielať každý, kto splní predpísané podmienky. Plánujete výhľadovo ďalšie doplnkové kanály k TV Barrandov, napríklad monotematické?
P. Svora: „My o tom přemýšlíme s tím, že si na to necháváme prostor na podzim příštího roku, tak aby jsme vážně uvažovali nad tím, kterým směrem jít. Počkáme, co udělá konkurence, protože i Nova a další si požádají o licence pro nové kanály. Tušíme, kam to půjde, budou to monotematické kanály a trh se rozvrství. My se teď soustředíme na start naši televize, a když se nám podaří, tak potom budeme uvažovat nad dalším rozvojem případně novými kanály. Teď se tím ale nezabýváme. Máme dost starostí s rozběhem této televize.“
RadioTV: A ako sa pozeráte na celkové trendy na trhu? Máte pocit, že divák bude viac vyhľadávať monotematické kanály, alebo budú mať plnoformátové televízie svoje miesto aj približne za 10 rokov?
P. Svora: „Podle mého soudu bude základní rozdělení trhu v placených a volně šířitelných kanálech. Volné programy se budou blížit současným televizím jako je Nova a Prima, budou o něco low-costovější, s méně nákladnými formáty. Za pět až šest let nebude mít ani lídr trhu na to, aby dělal SuperStar nebo podobné megaprojekty. Takže televize budou střídmější, a monotematické kanály se posunou do roviny placených. Myslím, že se neuživí terestricky šířený monotematický kanál s plným pokrytím. Pokud ano, tak jen jako placený. Protože jen šíření signálu vyjde odhadem na 40-60 milionů korun ročně, a takovou částku by z reklamy monotematicky kanál stěží dostával. Když bude kvalitní, může fungovat jako placený, lidé zaplatí za jednu domácnost pět korun a to ho možno i uživí.“
Pohled na vysílací pracoviště
Terestrický trh si žádá neplacené kanály, ale neuživí jich mnoho.
RadioTV: A pokiaľ ide o platené kanály, vidíte teda ich budúcnosť aj v terestrickom šírení alebo len v neterestrických platformách – v kábli, na satelite a podobne? Pretože aj Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie pôvodne chcela v terestrickom vysielaní iba neplatené kanály, a o platených programoch v DVB-T vobec neuvažovala…
P. Svora: „Ten trh si teď žádá neplacené kanály, aby byly volně šířený, ale vyvíjí se to moc složitě. Ani my zatím nevíme, co převládne. Trh se posouvá i trochu od terestriky k satelitu, penetrace satelitních přijímačů roste víc než kdykoliv předtím. Jsou tu platformy jako Sky Link, které jsou schopny už i dělat tomu reklamu, čímž dostávají individuální satelitní příjem do silného povědomí. Začínají souboje terestriky verzus satelit a kabel, takže to je otázka, jak ten trh bude za nějaký čas vypadat. Česká republika je ale pořád specifická v tom, že má vysoké procento domácností, které přijímají jen terestrické vysílání a malé procento kabelového a satelitního, v poměru cca 70 ku 30 procentům. Jenže v Německu je to úplně naopak. I Slovensko je podstatně více zakabelované. Takže v případě, že si to trh vyžádá, a budou lidi mít terestriku, tak si nemyslím, že by všechny tři multiplexy obsadili celoplošné neplacené televize. To by bylo pro ně neúnosné. Tady ten prostor nevidím, ten trh je na to malý. I proto tady zřejmě budou muset vzniknout i placené terestrické kanály, byť jejich podoba je zatím nejasná.“
RadioTV: A ako sa pozeráte na plány najvačších hráčov – Novy a Primy – ktoré by mohli výhľadovo zaplniť celý jeden multiplex? Je vôbec ekonomické dnes vyrábať celoplošnú terestrickú televíziu a plus celoplošnú „rodinu“ monotematických kanálov? Nie sú potom tie náklady už príliš nafúknuté?
P. Svora: „Tak vždy záleží na obsahu. Nova spustila kanál Nova Cinema, do kterého přesunula většinu svých zbytkových práv, to znamená, že ten kanál je ekonomicky levný, protože tam odehrají pořady, pro které není prostor na hlavní Nově, případně Nova Cinema může uvádět druhé a třetí reprízy některých pořadů. Lidi jim to ale v kabelu i na satelitu de facto odmítli. Je ale otázka, co udělají v terestrice, to zatím není jasné. Určitě by se uživil kanál, který si vytipuje konkrétní cílovou skupinu, třeba jako je doplnková Joj Plus na Slovensku. Jeden-dva doplnkové kanály se uživit můžou, ale že by pět kanálů jedna televize uživila, to asi ne. Může je dotovat, ale nebude to mít pro ni extra velký přínos. Jedině snad v tom, že bude ničit konkurenci, to by se dalo pochopit. Takže pokud by se Nova rozhodla pro více kanálů, nemyslím si, že by to byl pro ně hlavní byznys, ale rozuměl bych tomu, když by cílem bylo vytlačit konkurenci.“
Dekorace k formátu Soudní síň
Hranou tvorbu nakoupíme výhradně v Evropě
RadioTV: Program vašej televízie výrazne ovplyvní fakt, že sa chcete sústrediť v akvizíciách prevažne na európsku a austrálsku tvorbu. Budete mocť s týmito programami reálne konkurovať americkej a hollywoodskej scéne na Nove a na Prime?
P. Svora: „Televizní tvorbu zasáhla významně stávka scénáristů ve Spojených státech, kde přestaly vznikat dobré věci, nebo přestal jich být přehršel. A ty dobré věci mají vykoupené vždy lídři trhu, a to nebude nikdy jinak, protože i producenti se vždycky snaží uplatnit jen u toho lídra na trhu, než u další televize. My jsme proto šli hledat akvizice na evropský trh. A dnes již západní země jako je Německo nebo Francie mají kvalitní obsah, ale už i Polsko a Maďarsko začínají vyrábět kvalitní věci, a ta jejich tvorba se výrazně zlepšuje. Je to asi díky tomu, že už i tamní televize museli hledat zdroje na domácím trhu. Takže jsou tam kvalitnější kriminální seriály a seriály obecně, ale i televizní filmy – francouzské, německé, ale i australské. A ve Spojených státech budeme nakupovat nehranou tvorbu, různé dokumenty a pořady, které zde ještě nejsou, nebo nejsou v takové míře. Ale hranou tvorbu nakoupíme výhradně v Evropě.“
RadioTV: A nebol zámer načrieť viac aj do domácej tvorby? Lebo už sa objavujú aj také úvahy, že výroba jedného dielu domáceho seriálu može vyjsť porovnateľné nákladne, ako nakúpenie kvalitnej zahraničnej snímky a následný dabing… pritom domáci seriál býva často zárukou dosť vysokej sledovanosti.
P. Svora: „Jasně, ale my nekupujeme tyhle typy seriálů, jako Nova nebo Česká televize. U nich může být ta cena domácí a zahraniční akvizice podobná nebo stejná. Ale my jdeme do levnějších akvizic, protože evropské jsou levnější jako hlavní americké. Takže odpověď zní – ano, cena je v některých případech porovnatelná, ale ten trh je ve výrobě dramatické tvorby obsazený. Nicméně, zase na druhé straně, nakoupit kvalitní seriál z Ameriky a nadabovat ho je vždycky levnější, než vytvořit třeba Kriminálku Anděl nebo Pojišťovnu štěstí.“
RadioTV: A keď hovoríte, že domáci trh s dramatickou tvorbou je už obsadený, znamená to, že sa už dostal do stavu, že nie je dostatok tvorcov?
P. Svora: „Ani ne. Několik tvůrců ještě je, i když jich už není mnoho takových, kteří by uměli psát opravdu kvalitní věci, ale Prima, Nova, Česká televize – ty chrlí jednu seriálovou tvorbu za druhou. Takže kdybychom se k nim přidali, vytvořili bychom něco, co by bylo možná v něčem lepší, v něčem horší, ale nebylo by to zázračně jiný. A do drahého seriálu typu Pojišťovny štěstí v příštím roce neplánujeme jít. To je pro začínající televizi velmi nákladné, a podle mně si to může dovolit jen lídr na trhu.“
Recepce televize Barrandov
Český divák je zvyklaný, nechce titulky, ale kvalitní dabing…
RadioTV: Európska filmová tvorba sa v našich končinách takmer vždy vysielala s titulkami. Plánujete na to nadviazať, alebo prejdete na klasický dabing?
P. Svora: „Budeme všechno dabovat.“
RadioTV: A vidíte reálnu budúcnosť v titulkoch? Lebo škandinávske televízie uvádzajú zahraničnú tvorbu s titulkami, Rumuni titulkujú, Poliaci prekladajú jedným hlasom…
P. Svora: Český divák je v tomto velice zvyklaný, asi jako jediný. Diváci v zahraničí skousnou i jiné formy než klasický drahý dabing, ale diváci v České republice jsou zmlsaní, historicky. Vždycky tady byl výborný dabing, ale i samotná filmová tvorba tady byla vždy výborná, a dabing na to navazoval. Naši diváci jsou trošku náročnější na to, aby snesli třeba voice-over (jednohlasný dabing připomínající simultánní překlad – pozn. red.).“
RadioTV: Čiže máte pocit, že by titulky ľudia odmietli? Lebo satelitná Public TV to istý čas skúšala, ale je to príliš malá televízia, aby sa odozva u divákov výraznejšie prejavila…
P. Svora: „Můžeme to vyzkoušet, nebráníme se tomu, ale myslím, že v první fázi určitě ne. To by nás diváci onálepkovali, že to je ta televize, která jen titulkuje. Takže zatím asi ne. Nemyslím si, že je doba již tak daleko, že by to diváci skousli.“
RadioTV: Ale hovorí sa napríklad o tom, že práve škandinávski diváci aj vďaka tomu, že tam televízie zahraničnú tvorbu len titulkujú, dokážu potom lepšie porozumieť cudzím rečiam, a zvlášť angličtine…
P. Svora: „No u nás to nedělá ani Česká televize, která by diváky mohla vychovávat tímto směrem, do určité míry, i když je pravda, že filmové kluby jsou na ČT2 s titulky. Ale hlavní akvizice jsou vždy dabované. Komerční televize mají za cíl vydělávat peníze, takže do podobných experimentů by těžko šli, ale Česká televize by mohla občas zkusit pustit v prime-timu vynikající film s titulky, a bylo by zajímavé sledovat, jestli by si k němu diváci našli cestu.“
Palác zábavy TV Barrandov zvenku
Do peoplemetrů nepůjdeme hned, ale postupně.
RadioTV: Ešte sa dotknime vášho štartu. Začnete vysielať 11. ledna… už máte natoľko vybudovanú redakciu, že vysielate do zdi, alebo ako bude vyzerať váš nábeh do polovice ledna?
P. Svora: „Na to máme přesný harmonogram, některé věci vyrábíme, zvláště ty nadčasové, jsou už natočené. Vysílání do zdi plánujeme začít testovat přibližně od poloviny listopadu…“
RadioTV: …a ako sa postavíte k peoplemetrovému prieskumu? Má pre vás význam vstúpiť do toho hneď, alebo počkáte, až kým sa trochu rozvysielate a dostanete do povedomia?
P. Svora: „Uvidíme, budeme čekat, jestli se skutečně dodrží Technický plán přechodu a vypne se analog v dubnu v Praze. To by byl silný signál pro ten trh. Zatím budeme vyčkávat. Nemá smysl jít do peoplemetrů pokud nemáme dostatečnou penetraci a dostupnost. Začneme tedy u deníčkových průzkumů, nebo něčeho podobného. Ale rádi se přizpůsobíme, a pokud půjde rozvoj DVB-T kupředu, zařadíme se v rozumném čase do elektronického měření sledovanosti.“
RadioTV: A s akým podielom by ste boli spokojní v prvom roku, nábehovom?
P. Svora: „Tak 2-3 procenta celodenního sharu. A tím myslím share, ne rating, což si někteří novináři pletou.“
RadioTV: Čiže, keď ste spomínali v minulosti, že v prvých troch-štyroch rokoch plánujete dosiahnuť 12 percent, tiež išlo o share?
P. Svora: „Ano, samozřejmě, share, ne sledovanost, ale podíl na sledovanosti. Nejsme blázni, abychom plánovali mít 12 ratingových bodů v sledovanosti. Bylo by to úžasné, ale nezdá se to být reálné. I Prima začínala s velice nízkými ratingy, ty starty nejsou jednoduché. Zvyk diváků na již zaběhnuté televize je velmi silný.“
RadioTV: Ale ste pripravený na beh na dlhú trať…
„…ano, je to běh na dlouhou trať. Vidíme, že diváci se přesouvají k ostatním televizím v průzkumu, to znamená, že s tou základní nabídkou čtyř kanálů nejsou úplně spokojeni. Jediný podíl, který roste, je podíl ostatních televizí.“