Na české obrazovky míří první opravdové reality show. Dočkáme se na podzim velkého souboje komerčních televizí nebo počká Nova s Velkým bratrem až na jaro? Přestože obě televize oznámily nákupy nových formátů ve stejný den, Prima si od počátku počíná mnohem agresivněji a nenechává nikoho na pochybách, že chce být tím, kdo naservíruje divákům tento v zahraničí tak úspěšný formát jako první.
Jen pár dní poté, co Prima oznámila nákup maďarského formátu VyVolení (v Maďarsku pod názvem Skutečný svět), zahájila ve vysílání silnou mohutnou kampaň a vyzvala diváky, aby se do soutěže, o které prakticky nic nevědí, přihlásili. A měla úspěch, po deseti dnech nalákala na vidinu tučných výher více než šest tisíc soutěžících.
Telefonní linka bude v provozu ještě několik dalších dnů. „Diváci budou informováni na naší televizní obrazovce o tom, že možnost přihlášení je už ukončena, ještě pár dní ale mají všichni šanci zavolat, a tak si možná zajistit šanci na splnění svých životních snů. V momentě, kdy bude přihlašování do castningu ukončeno, se produkce postupně ozve všem zájemcům. Pro pozvání na casting bylo nutné splnit jen dvě podmínky, zavolat na telefonní číslo známé z naší obrazovky a splňovat věkový limit 18 let,“ vysvětluje Radko Janoušek, šéf projektu VyVolení.
Počká Nova do jara?
Nejzajímavější otázkou budou termíny spuštění obou konkurečních reality show. Zatímco Prima dala jasně najevo, že VyVolené odstartuje na podzim, Nova zatím váhá mezi letošním podzimem a jarem příštího roku. Poté, co brzkým nasazením druhé řady SuperStar značně oslabila její šance u diváků, si další podobný přehmat nemůže dovolit.
Jenže volba není jednoduchá. Při souběžném vysílání Velkého bratra s VyVolenými se ani jedna televize nedočká úspěchu jako při bezkonkurenčním vysílání. A pokud Nova počká na jaro, tak bude „až ta druhá“, která navíc příjde s formátem sice originálním, ale o pět let starším.
Měla Nova zájem o VyVolené?
Reality show také konečně potvrdily fakt, že Nova a Prima netáhnou za jeden provaz jako před lety, ale jdou si tvrdě po krku. Svědčí o tom i velmi rozporuplná vyjádření obou generálních ředitelů. Martin Dvořák z Primy prohlašuje: „Že jsme si vybrali dobře, dokládá i fakt, že o tuto show měl zájem i náš největší konkurent. V jednáních jsme ale byli nakonec úspěšnější my, a proto naší konkurenci nezbylo než zakoupit jiný, starší formát, který je v tuto chvíli již poněkud za zenitem, protože televizní trendy jsou podle mne dnes jinde.“
„Jedním z důvodů, proč jsme se rozhodli pro nákup tohoto formátu byl právě fakt, že jsme divákům chtěli přinést originální verzi, stejně jako u reality show Česko hledá SuperStar, kdy jsme měli možnost vybrat si mezi originálem a kopií a vybrali jsme si originál,“ prohlašuje zase šéf Novy Petr Dvořák. Jeden z Dvořáků tedy logicky neříká pravdu.
A není to nakonec jedno?
Nelze se divit tvůrcům formátu Big Brother (holandská společnost Endemol), že podrobně zkoumají formát reality show VyVolení, protože podle tiskových zpráv obou televizí se mezi Big Brother a VyVolenými významné rozdíly hledají velmi těžko.
Základem obou soutěží je uzavřený prostor (skutečná vila u BB, nádherná vila u VV), ve které stráví určitý počet dobrovolníků (10 u BB, 10 až 15 u VV) určitý počet týdnů (15 u BB, nezveřejněno u VV). Život této skupiny, která tráví čas řešením každodenních problémů, zábavou a plněním úkolů, je nepřetržitě sledován desítkami kamer a mikrofonů, několikrát denně servírován divákům (lechtivé scény až po desáté) a ti postupně soutěžící vyřazují.
O úspěchu tedy pravděpodobně nerozhodne volba originálního či zmodernizovaného formátu, ale spíše fakt, zda český divák reality show přijde na chuť.