Jednotné elektronické měření sledovanosti televizí se v České republice praktikuje od roku 1997. Do té doby jednotlivé stanice používaly tzv. deníčkový výzkum, který je nepřesný a zkresluje údaje.
Peoplemetr, nebo také TV-metr, se skládá ze dvou jednotek: komunikační a televizní. Obě připomínají malé krabičky. Komunikační jednotka zajišťuje přenos údajů do sběrného centra pomocí GSM technologie. Televizní jednotka, která je napojená přímo na televizor, zase „komunikuje“ se členy domácnosti pomocí speciálního dálkového ovládače. Každý člen rodiny má přidělené číslo a tím se hlásí ve chvíli, kdy zapne televizor, nebo přijde do místnosti, kde televize už vysílá.
Každý divák se musí přihlásit
Jakmile někdo z domácnosti, kde se nachází peoplemetr/TV-metr, zapne televizor, televizní jednotka se ho prostřednictvím displeje zeptá, o koho jde. Divák zmáčkne na dálkovém ovládači číslo, které je mu určeno. Poté už může přepínat kanály podle libosti. Ve chvíli, kdy se vzdálí z místnosti, musí se dálkovým ovládáním odhlásit (i kdyby televize běžela dál). Stejným způsobem se hlásí a odhlašují další lidé, kteří přijdou nebo odejdou z místnosti, v níž je zapnutý televizor.
Kromě rodinných příslušníků se přihlašují také návštěvy. U těch se televizní jednotka zeptá na věk a pohlaví. V případě, že jde o častého hosta, je možné televizní jednotku naprogramovat tak, aby rodinní příslušníci nemuseli při každé návštěvě znovu vypisovat všechna potřebná data. Zatímco komunikační jednotka je pouze jedna pro celou domácnost a zajišťuje spojení s distribučním centrem dat, televizních jednotek a speciálních dálkových ovladačů získá domácnost tolik, kolik má televizorů.
Měří se všechny televize v domácnosti
Podle Michala Jordana, technického ředitele společnosti Mediaresearch, která bude peoplemetrové měření sledovanosti televizí zajišťovat následujících pět let, některé domácnosti vlastní až osm televizorů. Do tohoto výčtu patří i přístroje mimo trvalé bydliště, v takzvaných „druhých domácnostech“ – na chatách a chalupách. Také zde chce Mediaresearch měřit sledovanost, ale až od léta 2003.
Peoplemetr zaznamenává veškeré změny, které se dějí ve vztahu televizor – divák. Kromě zapínání, vypínání a přepínání tedy i sledování teletextu, videa, satelitních a kabelových stanic, hlasování v soutěžích, apod. Ve chvíli, kdy divák zapne televizor a nepřihlásí se na televizní jednotce, dostává servisní centrum Mediaresearch v Praze zprávu a telefonicky zjednává nápravu. „Nepořádné“ diváky lze vyhledat i zpětně ze speciálních grafů.
O peoplemetry se nemůžete hlásit
Data získaná z peoplemetrů se pomocí GSM signálu přenášejí do sběrného centra v Praze, kde se za pomoci speciálního softwaru ukládají a analyzují. Výsledky putují následující den ke členům Asociace televizních organizací, kteří provoz projektu financují – České televizi, CET 21, FTV Premiéře a Asociaci komunikačních agentur. V současné době se takto získávají údaje od 660 domácností, od konce dubna by se měl jejich počet rozšířit na 1 300.
Způsob rozmístění peoplemetrů závisí na provozovateli projektu. Rozhodně to není ale tak, že by se do projektu mohly hlásit samy rodiny. Firma oslovuje pečlivě vybrané domácnosti, které odpovídají požadavkům na sociální postavení, výši průměrného měsíčního příjmu, věku, dosaženému vzdělání, velikosti sídla, kde se nachází bydliště, apod. Peoplemetry by měly rovnoměrně zasahovat všechny vrstvy obyvatel, aby odrážely skutečný zájem o jednotlivé televizní stanice u všech televizních diváků.