Pokud by ve výsledcích sledovanosti televizí nedošlo k žádné změně, bylo by to stejně nápadné, jako kdyby ty změny byly radikální, míní Michal Jordan, technický ředitel společnosti Mediaresearch.
Změna provozovatele peoplemetrového projektu, kterým se od 29. dubna na následujících pět let stane společnost Mediaresearch, s sebou určitě přinese určité změny ve výsledcích sledovanosti jednotlivých televizních stanic. Tvrdí to technický ředitel firmy Mediaresearch Michal Jordan, podle něhož však nelze očekávat žádné radikální posuny. „Rozhodně to nebude tak, že podíl třeba Novy najednou vyskočí na 80 procent,“ míní.
Podle Jordana by výsledky identické s dosavadním provozovatelem projektu, společností Taylor Nelson Sofres (TNS), vzbudily stejnou nedůvěru jako radikální posun některých stanic na úkor jiných. „Způsob měření a výsledky TNS nemáme k dispozici, takže nemáme možnost porovnání, ale žádné radikální rozdíly nečekáme.“ Maximální výkyvy u podílů jednotlivých stanic by se měly pohybovat v rozmezí pěti procentních bodů, ale dnes se o tom dá pouze spekulovat, předvídá Jordan.
TV metr na v chalupě? Letos ne.
Nový projekt počítá s dvojnásobným počtem peoplemetrů, přístrojů, které zaznamenávají sledovanost televize ve vybraných domácnostech. Zatímco TNS provozuje 660 peoplemetrů, Mediaresearch jich bude mít 1 333. V současné době jich je zprovozněno okolo 570 a každým dnem přibývají další. Kromě toho Mediaresearch umístí určitou část peoplemetrů do tzv. „druhých domácností“, tedy chat a chalup, aby docílila přesnějších výsledků sledovanosti o víkendech u lidí, kteří odjíždějí mimo město.
Podle výkonné ředitelky společnosti Ireny Ebermannové se ale peoplemetry na chatách a chalupách neobjeví dříve než v polovině příštího roku. „Především proto, že je třeba předem vyjasnit řadu metodologických otázek a instalace jsou vázány na přítomnost lidí na chalupách,“ upozorňuje Ebermannová. Přístroje nelze instalovat v zimě, kdy lidé na chaty a chalupy nejezdí. Rozšíření peoplemetrů do „druhých domácností“ bylo podmínkou Asociace televizních organizací (ATO), která projekt zašťituje.
Ebermannová: Nova za námi nestojí
„Umístění peoplemetrů na chatách a chalupách je mnohem citelnějším zásahem do soukromí,“ upozorňuje Jordan. „Samozřejmě oslovujeme rodiny, kterým jsme už zavedli peoplemetry v domácnosti.“ Zahájení testovacího provozu cílového počtu peoplemetrů, které Mediaresearch označuje také jako „TV- metry“, stanovila ATO na 16. března. Od 1. března však mají k výsledkům zkušebního panelu přístup jednotliví členové ATO. Právě ATO je zadavatelem průzkumu a její členové hradí veškeré výdaje spojené s provozem tohoto projektu.
Z televizních stanic je v asociaci Česká televize, Nova a Prima (nedávno byla pro neplacení vyloučena TV3), „netelevizním“ členem je Asociace komunikačních agentur, jejímž prostřednictvím se data dostávají k reklamním agenturám. Proti loňskému vítězství Mediarearch v tendru ATO protestovali někteří neúspěšní kandidáti. Mimo záznam poukazovali například na to, že je Mediaresearch napojena na televizi Nova a tudíž jí bude v projektu stranit. „Žádné napojení na TV Nova samozřejmě neexistuje. Tyto informace se objevily v době, kdy ATO zveřejnila výsledek tendru, v současné době je už nezaznamenáváme,“ říká Ebermannová
Revoluce v televizní reklamě
Kromě rozšíření počtu peoplemetrů chystá Mediaresearch další radikální změnu – oproti nynějšímu projektu bude měřit sledovanost nikoli po minutách, ale po sekundách. To může mít praktické důsledky na plánování reklamních spotů a oceňování jejich pořadí uvnitř reklamních bloků. Novinkou je také možnost srovnání sledovanosti televize v závislosti na počasí. Nyní probíhají jednání s dodavatelem dat o počasí, společností Meteopress.
Výsledky sledovanosti za uplynulý den budou mít jednotliví členové ATO k dispozici do 9 hodin dopoledne (první rok do 10:00). Poslední údaj přitom bude ze šesté hodiny ranní (dosud byly nejčerstvější výsledky z druhé hodiny ráno). Mediaresearch ale nabízí také možnost přechodu na on-line režim, jehož prostřednictvím by bylo možné získat výsledky měření v reálném čase. Na zveřejňování části výsledků na internetových stránkách ATO, jak bylo doposud zvykem, se podle Ebermannové pravděpodobně nic nezmění. „Je čistě věcí ATO, co bude chtít zveřejnit, neboť ona je zadavatelem tohoto projektu a vlastníkem dat,“ vysvětluje.
Na Slovensko se zatím nechystáme
O společnosti Mediaresearch se často hovoří také v souvislosti s peoplemetrovým projektem na Slovensku. Zvláště poté, co veřejnoprávní Slovenská televize začala jednat s televizí Markíza o vyhlášení tendru a nová stanice JOJ TV oznámila, že se osloví některé konkrétní agentury. Ebermannová i Jordan však vylučují, že by šlo o Mediaresearch. „Zatím nás nikdo neoslovil. Na Slovensku jsme byli od vyhlášení výsledků tendru ATO jednou, a to především proto, abychom osobně vyloučili spekulace, které se tam o našem projektu a společnosti šířily,“ říká Jordan. „Pokud se ale vypíše tendr, nevylučujeme že ho zúčastníme, protože se každopádně jedná o zajímavý trh,“ doplňuje Ebermannová.
Společnost Mediaresearch vznikla v březnu loňského roku. Původně nesla název YADsystem a sídlila v Brně. Jejím stoprocentním vlastníkem je britská společnost Mediastat, která financovala zkušební peoplemetrový panel a investovala do provozu Mediaresearch ještě před výsledkem tendru ATO. Podle Ebermannové zajišťuje také finanční krytí celého zaváděcího období projektu. „Mediastat naši společnost zastřešuje finančně i odborně a jiné aktivity, pokud je nám známo, dosud nevyvíjí,“ říká Ebermannová.