Amsterodamská centrála společnosti UPC minulé úterý provedla změnu konfigurace programů na všech třech transpondérech družice Astra 1G za účelem zlepšení technické kvality vysílání. Změna v obsazení transpondérů probíhala po celou noc a středeční dopoledne. Teprve ve středu před polednem byly všechny tři transpondéry UPC Direct opět v provozu.
Změna konfigurace se ovšem neobešla bez technických obtíží, což výrazně pocítili abonenti této satelitní kabelovky. Prvním problém se ukázal hned poté, co byl UPC Direct uveden znovu do provozu. Ačkoliv teoreticky měli abonenti s dotovanými set top boxy Philips pouze nechat na několik minut receiver ve standby módu z důvodu načtení nové konfigurace, řada lidí musela znovu nechat vyhledat všechny kanály.
Ani poté ovšem nebyl příjem bez problémů. Celé řadě programů chybělo programové info, u některých kanálů se rapidně snížila kvalita obrazu nebo zvuku, na mnoha kanálech buď vůbec nefungovaly nebo byly alespoň proházené jazykové verze a místo kanálu Private Gold na několik dní svítilo pouze logo UPC Direct.
Ačkoliv technici v Amsterodamu usilovně pracovali na nápravě, problémy dosud nebyly uspokojivě vyřešeny. Shrňme si situaci k nedělnímu večeru, tedy v čase T + 4 dny: Filmový Hallmark má ve všech jazykových mutacích silně telefonní zvuk, stejně jako BBC Prime. Animal Planet funguje anglicky, česká verze vysílá pouze pravý zvukový kanál. VH1 a několik dalších kanálů zatím nevysílá programové info, většina dokumentární kanálů vysílá anglicky název programu, ovšem podrobnější popis chybí.
I když česká centrála UPC nenese na vzniku celé situace vinu, poněkud zaspala v informování veřejnosti. Zatímco na slovenských internetových stránkách je už několik dní vyvěšena omluva, česká UPC zatím pouze rozeslala svým abonentům jednu SMS zprávu se stručnou informací.
Důvodem je hlavně fakt, že tiskový mluvčí UPC František Malina je až do středy na dovolené a nemá dost podkladů, aby situaci komentoval na dálku. Zatím tedy nevíme, kdy budou technické problémy definitivně vyřešeny, ani jakým způsobem UPC své platící zákazníky za způsobené obtíže odškodní.