Americký investor odkoupí od podnikatele Jána Kováčika 34 procent licencované společnosti Markíza-Slovakia. Časem by chtěla CME získat minimálně 50-procentní podíl na licenci.
Americká společnost CME získá podíl v licencované společnosti nejsledovanější slovenské televize Markíza. Jak informuje dnešní vydání deníku Sme, dosavadní investor Markízy odkoupí 34 procent akcií provozovatele Markízy, společnosti Markíza-Slovakia, od slovenského podnikatele Jána Kováčika. Ten loni na podzim prostřednictvím vlastní firmy Media Invest odkoupil 50 procent Markízy-Slovakia od původní majitelky Sylvie Volzové.
Vstup CME do licencovaného subjektu podléhá souhlasu Rady pro vysílání a retranslaci. Ta o něm jednala již včera, konečné stanovisko však padne až dnes. Předseda Rady Peter Kováč míní, že vše proběhne hladce. „Nevidíme řádné právní překážky, žádné věcné důvody k tomu, aby rada tento postup neodsouhlasila,“ řekl deníku Sme. Společnost CME dosud vlastnila pouze 49 procent v servisní organizaci Markízy, Slovenské televizní společnosti Blatné.
Investor nechce riskovat další spor
Postup CME může souviset s negativní zkušeností z České republiky, kde existoval podobný model: investor vlastnil podíl v servisní organizaci, zatímco licence patřila někomu jinému. Teoreticky tak hrozilo, že CME o Markízu přijde. Vstupem do licencovaného subjektu toto nebezpečí už nehrozí. Za společnost Markíza-Slovakia totiž mohou vystupovat dosavadní majitelé pouze za účasti CME. Firma má tři jednatele: Jána Kováčika, Pavla Ruska a CME.
„Všichni mají rovnocenné právo jednatele. Všichni tři musí o každém rozhodnutí hlasovat společně,“ upozornil v rozhovoru pro deník Sme prezident CME Fred Klinkhammer. Jak dále dodal, pro CME je obchod dobrým začátkem. „Ve finále bychom ale chtěli mít alespoň 50 procent.“ Investor nyní bude moci hovořit například do programových záležitostí, a také do politických aktivit bývalého generálního ředitele, spolumajitele Markízy Pavla Ruska, který od loňského května předsedá politické straně Aliance nového občana (ANO).
Markíza bude muset omezit agitaci
Právě na častou prezentaci ANO na obrazovce Markízy včera upozornila Rada pro vysílání a retranslaci. ANO se podle ní ve vysílání stanice objevovala častěji než ostatní politické strany. „Plánujeme opakovaný monitoring zpravodajství a publicistiky, abychom ověřili, zda naše zjištění nebyla jen náhodná,“ vysvětlila vedoucí Kanceláře Rady Jarmila Grujbárová. Šéf CME potvrdil, že se tímto problémem hodlá zabývat. „Zatím jsme neměli podíl v licencované společnosti, takže jsme se tolik nemohli vyjadřovat v obsahu, neumožňovaly nám to zákony této země,“ řekl Klinkhammer.
Podle Klinkhammera je těžké být zároveň provozovatelem a politikem. „Musíte se chovat jako manželka císaře, která musí nejen ukazovat, že je ctná žena, ale musí jí také ve skutečnosti být,“ naznačil deníku Sme. Chystaný prodej podílu Markízy-Slovakia společnosti CME včera zpochybnil Ivan Beňačka, bývalý přítel Sylvie Volzové. Ten tvrdí, že mu Volzová prodala svůj 50-procentní podíl v licencované společnosti dříve než Kováčikovi. Rada však jeho argumenty neuznala a z jednání jej vyloučila.
CME čeká další boj s Železným
Markíza je nejsledovanější slovenskou televizí, její podíl na trhu přesahuje 60 procent. Od letošního března by jí měla začít konkurovat JOJ TV, dceřinná stanice TV Nova. Na její přípravě se silně angažuje Vladimír Železný, který dosud CME nezaplatil miliardovou pohledávku přiznanou mezinárodní arbitráží. „Byl jsem překvapen, když jsem se dozvěděl, že Železný expanduje na Slovensko. Mezinárodní soud ho totiž uznal vinným,“ reagoval na dotaz deníku Sme k tomuto tématu Klinkhammer.
Podle šéfa CME je podivné, že se Slovensko otevírá člověku, proti kterému je v jeho vlastní zemi vzneseno tolik obvinění. „Nejdůležitější je to, že má za sebou dlouhou historii porušování vysílací licenci v Čechách,“ upozorňuje Klinkhammer. JOJ TV, která bude zpočátku přebírat většinu programu od Novy, by podle Železného měla konkurovat především Markíze. Ředitel TV Nova míní, že do roku 2003 by měly obě stanice vkročit s přibližně stejným podílem na trhu.
Vlastnická struktura společnosti Markíza-Slovakia, s.r.o.:
50% A.R.J., a.s.
34% CME
16% Media Invest, s.r.o.
Vlastnická struktura A.R.J., a.s:
51% Milan Fiľo
34% Pavol Rusko
15% Ján Kováčik
Vlastnická struktura Media Invest, s.r.o.:
100% Ján Kováčik