Pozici třetí komerční televize po Nově a Primě chce v budoucnu obsadit společnost Televize Febio se svým projektem Febio TV. Na úterní tiskové konferenci to prohlásil manažer projektu Febio TV Petr Sládeček: „Chceme se stát významným hráčem na českém televizním trhu. Myslíme si, že tu existuje místo pro třetí komerční plnoformátovou stanici, menší televizi, jakou je například německá ProSieben a RTL II. nebo polská TVN.“ Febio TV nemá podle Sládečka ambici stát se market leadrem a nebude se přizpůsobovat masové poptávce diváků. „Jde nám o mladší divácký segment, lidi ve věku od 15 do 49 let,“ dodal Sládeček.
Na projektu vlastní televize začalo Febio pracovat v lednu letošního roku. „Do té doby mě nenapadlo mít vlastní televizi,“ svěřil se majitel Febia a stoprocentní vlastník společnosti Televize Febio, s.r.o. Fero Fenič. „Původně jsme pracoval s myšlenkou vlastního filmu, české komedie. Přihlásil se mi sponzor a tak vznikl nápad zkusit to s televizí,“ přiblížil historii projektu. „Okolí mě utvrzovalo o tom, že někdo to musí udělat, protože projekty digitálních televizí, které se objeví, budou pocházet od velkých finančních skupin a jiných velkých společností,“ dodal Fenič, podle něhož je pro úspěch chystané televize důležité, že pořady Febia nyní vysílají všechny čtyři celoplošné analogové televizní kanály.
Fenič: už nyní mají naše pořady milion diváků
„Máme svoji stálou základnu zhruba milionu diváků, s níž počítáme,“ prohlásil Fenič, podle něhož Febio na projektu digitální televize pracuje od dubna letošního roku. „Máme kvalitní byznys plán, který představíme pouze zahraničním investorům, ale pokud bude zájem, necháme do něj nahlédnout také Radu pro rozhlasové a televizní vysílání,“ tvrdí Fenič. Firmě se podařilo získat dobrozdání od nejmenované zahraniční finanční skupiny a v lednu ji čekají jednání s třemi vážnými zájemci o investici do televize Febio. „Neoslovovali jsme zájemce z českého trhu, protože nechceme tuto myšlenku poškodit. Půjde skutečně o investora, nikoli o strategického partnera, který by mohl zasahovat do vysílání,“ vysvětlil Fenič. Společnost ale zatím nechce uvádět názvy konkrétních firem, Fenič pouze uvedl, že jde o společnosti ze západní Evropy a severní Ameriky.
„Vidíme díru na trhu a chceme se do ní dostat,“ prohlásil Petr Sládeček, který v polovině devadesátých let působil jako programový ředitel TV Nova, později jako šéf programu všech televizí společnosti CME v její londýnské centrále a v posledních pěti letech se třikrát účastnil výběrového řízení na generálního ředitele České televize. „Do deseti let bychom chtěli dosáhnout tržního podílu okolo osmi až jedenácti procent,“ tvrdí Sládeček, podle něhož by měla být Febio TV „voňavější televizí“ než současné komerční kanály. Výrazně odlišné by mělo být zpravodajství, o němž Sládeček prohlásil, že bude serióznější a analytičtější a zásadně se vyhne infotainmentu. „Nezříkáme se zábavy, ale nebude ve zpravodajství dominovat,“ dodal mluvčí projektu Tomáš Klvaňa, který zároveň popřel informace o tom, že by se měl v televizi Febio vést redakci zpravodajství.
Pět ze šesti míst managementu je už obsazeno
„S panem Feničem jsme se domluvili tak, že moje angažmá na projektu Febio TV skončí ve chvíli, kdy bude rozhodnuto o licenci,“ uvedl Klvaňa. Stejnou dohodu potvrdil i Petr Sládeček. „V tuto chvíli máme obsazené všechny manažerské pozice kromě výkonného ředitele. Jména vám ale zatím říci nemohu, protože ti lidé zatím pracují v některých organizacích a mohlo by jim to způsobit problémy,“ uvedl Fenič. Pod výkonného ředitele bude spadat pět dalších ředitelů: programu, zpravodajství, obchodu a marketingu, financí a výroby a techniky. „Budoucí programový ředitel nyní pracuje na strategickém místě v jiné společnosti, doporučil ho Petr Sládeček,“ prozradil Fenič. Televize by měla dohromady zaměstnávat méně než sto lidí.
Febio žádá o programovou pozici v multiplexu C, jehož provozovatelem je Český Telecom. „Projekt lze realizovat pouze na vysílací síti A nebo C – jinak ho nelze naplnit,“ uvádí společnost v tiskovém materiálu, který rozdávala na úterní tiskové konferenci. Na dotaz, zda za nezájmem Febia o vysílání v multiplexu B stojí spíše malé pokrytí nebo skutečnost, že jeho provozovatel má stejného vlastníka jako televize Prima, Fero Fenič uvedl, že jde o obojí. „S Telecomem jsme už předběžně jednali,“ doplnil Sládeček. Multiplex A provozovaný Českými radikomunikacemi vymezila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání veřejnoprávní České televizi a Českému rozhlasu. Zatímco síť A nyní může pokrýt signálem přes 70 procent území ČR, multiplexy B a C mají pokrytí pouze okolo 30 procent.
Počáteční investice mezi půl a jednou miliardou Kč
„Naprosto klíčový pro nás bude rok 2006, kdy bude pokrytí signálem DVB-T ještě malé, takže půjdeme zároveň i do kabelů. Na základě výsledků dosažených v roce 2006 ještě nemůžeme počítat s vyššími zisky z prodeje reklamních časů. Bod zvratu by měl přijít po prvních pěti letech, návratnost investice předpokládáme do deseti let od zahájení vysílání,“ uvedl Sládeček. Podle Feniče je byznysplán televize Febio velice konzervativní a ze začátku počítá s vysíláním „neplnohodnotné“ verze. Počáteční investice by se podle Sládečka měla pohybovat mezi 500 miliony a jednou miliardou korun. „Je to méně než při vzniku TV Nova,“ dodal. Tomáš Klvaňa to shrnul slovy: „Česká televize je velrybou, Nova delfínem, my chcem být štikou českého televizního trhu.“
A jakou programovou nabídku chystá televize Febio? Mělo by jít o plnoformátovou televizi životního stylu, u níž budou dominovat především tyto programové formáty: dokument, pořady pro minority v nejširším slova smyslu, pořady kvality života, alternativní zábavné pořady, kvalitní filmy a tvorba nezávislých výrobců a evropský seriál. „Nebudeme mít problém zařadit třeba kvalitní ruský nebo bulharský film nebo seriál,“ prohlásil Petr Sládeček. „Neexistuje v Evropě televize, která by měla vlastní festival (Febiofest) a další kulturní aktivity. Nepůjde tedy jenom o televizi, ale o kulturní instituci,“ slibuje Fero Fenič a Febio v tiskovém materiálu dodává: mělo by jít o televizi moderní, trendovou, energickou a dynamickou, která se nebojí experimentů a chce divákům dělat radost.