Není obvyklé, aby se dva žadatelé o licenci ještě před veřejným slyšením dohodli a spojili své projekty v jeden. V případě digitálních kanálů LiveTV a TNC (Televize na cesty) k tomu došlo, byť zatím jen formálně. Pokud by společnost LiveTV s.r.o. zastupovaná bývalým finančním a obchodním ředitelem České televize Michaelem Kralertem nebo FTV s.r.o., jejímž jednatelem je televizní producent David Dušek, získaly licenci, výsledný produkt ponese název LiveTV.
Neznamená to však, že by jeden z projektů ustoupil do pozadí. Z programového hlediska jde vlastně o jakýsi mix, přičemž TNC bude tvořit informační část schématu a podle jejího jednatele Duška nelze vyloučit, že tento název ponese celé ranní informačně-zábavné vysílání plánované na dobu mezi šestou a devátou hodinou. „LiveTV je televize, jejíž primární cílovou skupinou jsou lidé mezi 15 a 35 lety. Svým charakterem nechce být za každou cenu jiná. Na druhou stranu se chce velice flexibilně a pružně přizpůsobit přáním a požadavkům své cílové skupiny a tudíž se musí jednoznačně odlišit třeba od plnoformátových televizí jako Nova a Prima,“ charakterizuje projekt Michael Kralert.
Důraz na sport, zábavu, informace a EU
Na rozdíl od plnoformátových stanic nechce LiveTV vysílat žádné filmy, seriály a televizní inscenace, ale zaměří se lifestylové magazíny, hudbu, sport, informace o počasí, dopravní zpravodajství, zprávy z Evropské unie, a inteligentní zábavu, za kterou předkladatelé považují například reality show Nesnáším tě. „V ní budou skryté kamery sledovat soužití skinheadů a romské rodiny nebo křesťanské rodiny a dvou homosexuálů,“ přibližuje Dušek. LiveTV také plánuje zábavnou show o rodinných financích či sportovní přenosy první hokejové a druhé fotbalové ligy, magazíny zaměřené na golf, squash či snowboarding. „Rádi bychom také přinášeli informace z pozadí sportu. Už jsme o tom předběžně jednali s některými hokejisty,“ říká Dušek.
Zpravodajství LiveTV bude čistě praktického rázu: místo politiky se zaměří pouze na dopravní situaci a počasí, přičemž stanice chce zprovoznit ve všech bývalých okresech webové kamery zaměřené na úseky silnic s největší nehodovostí. Stejné kamery by měly být také v největších zimních střediscích, aby divák dostal úplný servis (stanice postupně počítá se zapojením čtyřiceti kamer). Kromě toho se LiveTV zaměří na zprávy z Evropské unie. K tomuto účelu navázala spolupráci s bývalým zpravodajem České televize v Bruselu Pavlem Boudou. Magazíny věnované módě a životnímu stylu by měla provázet modelka Simona Krainová, z televizního prostředí známá moderováním Prima jízdy.
Kralert: věříme v budoucnost interaktivních služeb
LiveTV chce vyrábět dvě třetiny programu sama. V konečné fázi by měla vysílat 24 hodin denně, přičemž přes 70 procent programu budou tvořit premiéry. „Většinou půjde o živé vysílání – ať ze studia nebo ve formě sportovních přenosů,“ vysvětluje Kralert. Reprízám věnuje LiveTV čas od půlnoci do šesti hodin ráno. Dvě třetiny vysílacího času zaplní domácí pořady, zbylou třetinu zahraniční produkce. Skoro polovinu vysílání mají tvořit pořady zaměřené na kulturu a zábavu. Třetina bude věnovaná sportu, asi šest procent zpravodajství a zbývající čas zaplní reklama a teleshopping. U té zatím není jasné, zda si ji bude LiveTV zajišťovat sama nebo přes externí agenturu. „Jsme připraveni na obě varianty,“ tvrdí Michael Kralert.
LiveTV by postupně ráda zavedla velké množství interaktivních služeb, ať už v podobě elektronického programového průvodce EPG, Enhanced Broadcasting (poskytování dodatečných informací o vysílaném pořadu a možnost volby kamer při sledování sportovních přenosů), Walled Garden (volně přeloženo jako internet přes televizi – i když samozřejmě nepůjde o skutečné napojení na síť), Interactive Gambling (televizní sázení, loterie a hry) a Advertising Interactive (interaktivní reklama zobrazovaná jako banner v rohu reklamního spotu, kde se objeví dodatečné informace o nabízeném produktu). Pro LiveTV by mělo pracovat 60 interních a 40 externích zaměstnanců. „Management by tvořili lidé, kteří mají bohaté televizní zkušenosti. Jejich jména zatím neprozradíme, ale jsou součástí našeho projektu, který budeme prezentovat před Radou,“ říká Kralert.
Televize za 110 milionů korun?
Počáteční investici do LiveTV odhadují předkladatelé projektu na 110 milionů korun, přičemž asi 8 až 10 milionů pokryjí z vlastních zdrojů, 50 milionů formou úvěru od nejmenované banky a 50 milionů formou půjčky od české finanční společnosti. „Jako součást cizích zdrojů financování bude vyvinuto maximální úsilí o získání grantu z fondů Evropské unie,“ slibují jednatelé v prezentaci projektu, kterou v úterý rozdali novinářům. Ve druhé fázi vývoje už počítají se samofinancováním z provozních výnosů společnosti. „Za první rok, kdy dosáhne pokrytí multiplexu, v němž bude vysílat LiveTV, 50 procent území a 50 procent domácností bude mít set-top-box, předpokládáme výnosy z reklamy, sponzoringu, teleshoppingu a interaktivních služeb ve výši 260 milionů korun,“ říká Michael Kralert.
Celkové roční náklady na provoz LiveTV se mají pohybovat mezi 300 a 370 miliony korun, přičemž od zahájení vysílání se budou postupně zvyšovat (v závislosti na vyšším pokrytí území a vyšších poplatcích za vysílače, ale také pestřejší programovou skladbu). Přitom třetina nákladů půjde do výroby a nákupu pořadů. „Po třech letech provozu bychom měli dosáhnout vyrovnaného rozpočtu, ve čtvrtém roce začneme vytvářet zisk a do konce šestého roku splatíme úvodní investice,“ vypočítává Kralert. Aby byla LiveTV finančně soběstačná, musí dosáhnout pětiprocentního podílu na trhu. To není zase tak málo (je to o něco méně než má program ČT2). Cílová skupina mladých diváků ve věku od 15 do 35 let přitom sledování televize příliš neholduje.
Do řízení jdou oba projekty samostatně
Uvědomují si předkladatelé projektu toto riziko? „Je nám jasné, že se mladí lidé dívají na televizi méně než skupina 55+, ale věříme, že jsou natolik flexibilní, že dokážeme svým programem přitáhnout jejich pozornost,“ říká Michael Kralert. Sází přitom hlavně na interaktivitu a nové služby, informační ráz stanice i nové televizní formáty jako reality show či lifestylové magazíny a hudební klipy. V tomto směru bude největším konkurentem LiveTV v nadcházejících veřejných slyšeních asi televize Evropa 2 a hudební kanál Óčko. Obě se sice zaměřují především na hudbu, žánrově ale přesahují i k lifestylovým televizím (tedy zatím jen Óčko, TE2 je dosud jen ve formě projektu, o němž předkladatel nechce říci žádné podrobnosti kromě toho, že hodlá využít programovou knihovnu francouzského hudebního kanálu MCM, který patří jeho mateřskému koncernu Lagardere).
Protože se do výběrového řízení na licence pro pozemní digitální televize přihlásily oba projekty samostatně, proběhne i jejich veřejná prezentace odděleně. Teprve až ve chvíli, kdy by jeden z nich získal vysílací licenci, došlo by k jejich propojení. Michael Kralert zatím nedokázal říci, zda by společnosti LiveTV a FTV v takovém případě fúzovaly, či zda by jedna druhé poskytovala servisní služby na základě nějaké exkluzivní smlouvy: „To všechno bychom řešili až v případě udělení licence.“ LiveTV, která usiluje o programovou pozici v multiplexu C společnosti Český Telecom, se bude před Radou prezentovat 31. května, TNC s žádostí o pozici v multiplexu B provozovaném společností Czech Digital Group 17. května.