Pamětníkům pražského rádia Limonádový Joe není třeba projekt digitální televize A je to! nijak zvlášť představovat. Alespoň po programové stránce je jisté, že by mělo jít o ne příliš vážnou televizní stanici, která se chce zcela vyhnout politice a nepočítá ve svém vysílání se zpravodajstvím. V podstatě by mělo jít o rádio překlopené do televizní podoby, čemuž odpovídá i představa autorů o jejím prime time: jeden by probíhal ráno, kdy graduje zájem posluchačů rádií, druhý pozdě odpoledne.
Televize beze zpráv
„V dopoledních hodinách budeme vysílat pro jednu zásadní cílovou skupinu a v pozdních odpoledních časech pro druhou. Hlavní večerní zprávy nemáme, nechceme totiž konkurenci vypálit rybník,“ říkají Miroslav Pýcha a Zdeněk Verner ze společnosti STEP Public Relations, která stojí za projektem stanice A je to! Pýcha má zkušenosti s rozhlasovým vysíláním, naposledy provozoval právě rádio Limonádový Joe (to stále ještě vysílá na internetu a několikrát se marně pokoušelo získat licenci pro klasické pozemní vysílání – Pýcha se opakovaně soudil s Radou pro vysílání a v poslední době několikrát uspěl). Verner je spolumajitelem několika reklamních společností.
STEP Public Relations je komanditní společnost, jejímž statutárním orgánem je tzv. komplementář – v tomto případě společnost Janáček s.r.o. se sídlem v Hukvaldech na Frýdecko-Místecku. Jejími spolumajiteli jsou ostravští podnikatelé Zdeněk Verner a Aleš Demel. Pýcha s Vernerem mají ve STEP Public Relations stejný podíl (oba do ní vložili po 250 tisíci Kč), přičemž komplementář, v tomto případě statutární orgán firmy Janáček, vykonává práva a povinnosti statutárního orgánu firmy. Obchodní rejstřík společnost zapsal teprve loni v září a jako předmět podnikání uvádí reklamní činnost a marketing společně se zprostředkováním služeb.
Program bude stát na akvizicích
Televize A je to! by měla být po vzoru stejnojmenného dětského seriálu zábavným kanálem zaměřeným na volný čas, hobby, dům, byt a zahradu a „vše, co s tím souvisí“. „Rádi bychom si celý program vyrobili sami, jako hrdinové seriálu Pat a Mat, jen se obáváme, že by to dopadlo velmi obdobně. A propos, vyrobeno je v současnosti dostatek pořadů, u nás, v EU i za velkou louží, jak říkával jeden zkušený televizní mág, takže si je nakoupíme. Předpokládáme až 20-ti procentní podíl vlastní výroby, pokud se v Čechách najdou šikovné ručičky,“ říkají autoři projektu. Zároveň slibují programovou spolupráci s německými televizemi PRO7, RTL2, globálními kanály Discovery, Animal Planet a ještě „s jednou dobře utajenou televizí ve Spojených státech“.
Projekt počítá s 58 stálými zaměstnanci. „Televizi řídí generální ředitel, abychom měli rovnocenného partnera pro ostatní televize. Tomu, mimo Pata a Mata – svých stálých poradců, podléhají šéfproducent, ekonomický, obchodní a technický ředitel. Marketing zajišťuje externí agentura. Nejčetnější profesí jsou dramaturgové a redakční pracovníci – patnáct,“ líčí Miroslav Pýcha. Kromě toho by televize A je to! ve formě krátkodobé spolupráce odebírala pořady od externích uměleckých skupin a produkčních společností. „Budeme spolupracovat také mimo obor se zcela neznámými lidmi, sociology, psychology a kutily,“ slibuje Pýcha.
Zájem mají dva zahraniční investoři
Počáteční investici jenom do televizního studia odhadují Verner s Pýchou na 50 milionů korun (v prvních dvou letech po udělení licence). „Další asi čtyři miliony půjdou na ostatní vybavení, nepočítaje v to pochopitelně prvotní nákup programu a nákladů na vlastní výrobu. Návratnost se bude pohybovat v horizontu pěti až sedmi let, a záleží na mnoha faktorech nejen ekonomického, ale především marketingového charakteru,“ líčí Pýcha. Firma je připravena investovat vlastní prostředky a jedná také se dvěma potenciálními zahraničními investory. Verner s Pýchou počítají s tím, že provozní náklady stanice budou meziročně vzrůstat – zejména kvůli poplatkům za distribuci signálu. „První půlrok se pohybují od 10 do 100 milionů korun při plném pokrytí,“ zdůrazňuje Pýcha.
Firma STEP Public Relations nicméně počítá s tím, že náklady postupně stále více pokryje výnosy z prodeje reklamních časů a dalších aktivit spojených s televizí A je to! „Máme velikou ambici a nejsme takovými pesimisty, jako některé PR a marketingové agentury a jejich rádoby odborníci. Tedy jasně a stručně, potřebujeme získat na reklamním trhu minimálně 20 milionů korun v prvním roce, ale nemusíme. Předpokládaje však, že si ukrojíme 270 milionů v roce čtvrtém. Ale abychom to s tou otevřeností nepřeháněli, ponecháme si konečné číslo jako naše obchodní tajemství…,“ říkají Verner s Pýchou. Na konci prvního licenčního období, tedy v roce 2017, by televize A je to! chtěla získat osmiprocentní podíl na „mikrotrhu“: „Předpokládáme však, že národní divák bude mít v té době zcela jinou nabídku programů i nové potřeby k čemu slouží televize. Uvidíme, naše televize je originální.
Pýcha: Chceme i doplňkové služby
Kromě klasického vysílání se předkladatelé projektu televize A je to! chtějí pustit také do provozování doplňkových služeb. „Pochopitelně by mělo jít především o e-mailového klienta a umožnění interaktivní, obousměrné komunikace všem našim divákům. Pokud se pohnou ledy a legislativa to umožní, dáme šanci všem , kteří se chtějí vsázet i sázet, nebo dívat na naše pořady v jinou dobu než budou vysílány, či stahovat a ukládat všechna technická data doprovázející naše pořady,“ líčí Miroslav Pýcha. Nevylučuje přitom úzkou spolupráci s již existujícími internetovými portály. „V případě získání licence už si nás internetový trh rozdělí sám. A proč ne, nebudeme se bránit takovému ženichovi.“
Televize A je to! by měla vysílat nejen prostřednictvím pozemních digitálních vysílačů, ale také v kabelových rozvodech. Záleží ale na podmínkách, které poskytnou kabelové společnosti. „Pochopitelně bude v našem zájmu, aby se signál naší televize dostal co nejblíže našim divákům a aby jich mělo možnost přijímat náš signál co nejvíce. Pokud to bude pro nás zajímavé a hlavně účelné, budeme šířit signál co nejvíce technickými způsoby. Satelit se zatím zdá být relativně drahá záležitost. Ale co se týče kabelových televizí, tak např. dnes je povinnost kabelových provozovatelů dávat do základní nabídky i terestrické televize. Pokud tato povinnost bude platit i v budoucnosti tak určitě budeme směřovat i do kabelů,“ slibuje Miroslav Pýcha.