Jako středoevropskou Arte si představuje Kateřina Fričová digitální televizi Regio, kvůli níž (a kvůli teleshoppingovém kanálu TOP TV) opouští funkce generální ředitelky rádií Frekvence 1, Evropa 2 a mediazastupitelství Regie Radio Music. Oficiálně má jít o „informačně-zábavný kanál“ s regionálními vstupy, který žádá o čtvrtou pozici ve vysílací síti B společnosti Czech Digital Group. Provozovatelem stanice má být společnost Coqua, v níž má Fričová třicetiprocentní podíl. Mezi dalšími akcionáři se objevuje bývalý programový ředitel Novy Jan Vít a čtveřice majitelů regionálních televizí, bývalých partnerů TV Nova.
„Investora jsme už získali. Jedna stanice by měla přijít na něco mezi 300 a 400 miliony ročně s tím, že k té jedné licenci bychom dostali nějaké peníze z nadačních fondů, které by nám umožnily rozšířit program o žánry, které normální komerční televize neumožní, a to by se rozpočet blížil miliardě,“ prohlásila Fričová na českokrumlovské konferenci serveru Česká média o financování digitálního vysílání. V prvním případě jde o teleshoppingový kanál TOP TV, který zafinancuje podnikatel Karel Komárek. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání už schválila jeho vstup do společnosti United Teleshop, která už loni získala licenci pro kabelové vysílání TOP TV a žádá také o licenci DVB-T. Komárek ve firmě vlastní minoritní podíl 34 procent.
Americký fond slíbil 11 miliard
V případě televize Regio do hry vstupuje jistý americký nadační fond, který Fričové písemně přislíbil investici v řádu několika miliard korun. To by podle Fričové televizi umožnilo vysílat, aniž by byla přímo závislá na příjmu z prodeje reklamních časů, které budou v počátcích digitálního vysílání omezené. Jméno neobvykle štědrého mecenáše Fričová zatím nechce prozradit. „I tak bychom nevysílali filmy, protože to by se pak provozní náklady vyšplhaly přes jednu miliardu ročně,“ říká. Program by měl být edukativně-zábavný, ve vysílání by nemělo chybět zpravodajství ani zábavné pořady, pod kterými si ale Fričová nepředstavuje pokleslé televizní estrády.
Jako příklad kvalitního vzdělávacího pořadu Fričová uvádí animovaný seriál o lidském těle, který před časem vysílala Česká televize: „Z takových pořadů se děti naučí více, než jim dokáží nalít do hlavy ve škole.“ Program si chce Regio zajišťovat částečně sama a částečně ve formě akvizit. Regionální vysílání, které má zabrat půldruhé hodiny denně, bude tvořit podobně jako na Primě zpravodajství a koprodukční magazíny. „Na Primě měly regiony původně také prostor hodinu a půl denně a nedokázaly ho smysluplně naplnit. Postupně jsme se tedy dohodli na desetiminutovém zpravodajství denně a zbytek času vyplnili společným magazínem,“ vysvětluje Fričová.
Fričová „zachraňuje“ regiony
Regio by neměla být nijak velkou televizí, Fričová odhaduje, že by na stálý úvazek zaměstnávala asi padesát lidí. „Do toho nepočítám novináře, kteří budou připravovat zpravodajství, rozhodně bychom ale i se spolupracovníky neměli překročit stovku.“ Projekt vznikl v podstatě náhodou, když Fričovou oslovil Zdeněk Kopřiva z Brna s otázkou, zda má smysl žádat o regionální licenci pro digitální vysílání. „Popravdě řečeno jsem mu řekla, že to smysl nemá a ať se dají dohromady ještě s několika regionálními vysílateli a požádají si o celoplošnou licenci s regionálními vstupy,“ líčí Fričová.
Kopřiva se dohodl s šéfem královéhradecké společnosti GRTS Oldřichem Bílou a bývalými dodavateli regionálního vysílání televize Nova Pavlem Oukropcem z Českých Budějovic a Pavlem Hájkem z Pelhřimova. „Pak se mi ozvali, že by potřebovali nějaký centrální program a na základě toho vznikl projekt televize Regio,“ říká Fričová. Pro regionální provozovatele to znamenalo velkou úlevu: dosud totiž připravovali regionální relaci Právě dnes na Nově a většinu jejich příjmů tvořil zisk z prodeje reklamních časů navázaných na tento pořad. Televize Nova ale na sklonku loňského roku podepsala smlouvu s Regionální televizní agenturou majitele Českých médií Jaroslava Berky a s původními regiony ukončila spolupráci.