Mezi zájemci o pozemní digitální vysílání jsou také produkční společnosti, které vyrábí pořady pro současné analogové televize. Konkrétně u projektu plnoformátové televize TV5 jde o firmu Dramedy Productions, jež produkuje pro televizi Nova seriál Redakce. Jednatel společnosti Filip Bobiňski charakterizuje její projekt jako plnoformátovou televizi pro mladšího aktivního diváka, která se naprosto liší od nynějších komerčních televizí. Dramedy žádá o programovou pozici v multiplexu C provozovaném Českým Telecomem.
„Je to projekt lidí, kteří se už nějakou dobu pohybují v televizním byznysu – každý s trošku jinými zkušenostmi – a v podstatě už delší dobu uvažovali o vlastním televizním kanálu,“ říká Bobiňski. „Víme, jak dělat televizi levným způsobem tak, abychom mohli maximálně investovat do původní tvorby. Hlavní zaměření v prime time bude na hranou a dokumentární tvorbu s tím, že součástí projektu jsou i specifické spolupráce v oblasti animace. Ale je to plnoformátová televize, takže se vůbec nevyhýbáme jakýmkoli formátům,“ slibuje Bobiňski.
Počáteční investice? Do půl miliardy.
Šedesát až sedmdesát procent prostředků určených na program by TV5 investovala do původní tvorby; zbytek by šel na nákup akvizic. „Poměr investic do původní tvorby a akvizice závisí na postupu penetrace a rozšíření set-top-boxů,“ říká Bobiňski. Původní tvorba v podobě filmů, seriálů a dokumentů zaplní především prime time. „Chtěli bychom hodně koprodukovat. Existuje spousta projektů, které v Evropě vznikají formou koprodukcí mezi menšími stanicemi. Tady ten zvyk zatím není,“ vysvětluje Bobiňski.
Úvodní investice do TV5 by se měla pohybovat mezi 400 a 500 miliony korun. „Peníze získáme od investora, zahraniční společnosti. Nepůjde o strategického partnera, protože u toho by hrozilo, že by nějakým způsobem chtěl zasahovat do záměrů televize, a ty chceme určovat sami,“ říká Bobiňski. Stejnou strategii zvolila také další produkční společnost Febio u svého projektu Febio TV. Ta však na rozdíl od Dramedy Productions zatím vhodného investora hledá. „Víme, že první dva tři roky budeme muset program dotovat, abychom byli pro diváka zajímaví a uvažujeme o tom, zda nástup TV5 nerozdělit do dvou fází,“ pokračuje Bobiňski.
Bobiňski: Chceme podíl okolo 10 procent
S návratností investice firma počítá do sedmi až osmi let od zahájení vysílání. Podle Bobiňského to ale záleží na vývoji trhu. Sídlo TV5 by bylo v Praze a televize by zpočátku zaměstnala sedmdesát lidí. „Zaměstnanců bude co nejméně, protože chceme maximum řešit formou spolupráce s externími producenty,“ přiblížil Bobiňski. Časem, až by se projekt TV5 rozjel naplno, by stanice neměla zaměstnávat na plný úvazek více než sto lidí.
Jakou by chtěla mít TV5 sledovanost a jaký podíl na reklamním koláči českého televizního trhu? „Myslím si, že projekt TV5 je schopen dobře fungovat při podílu na trhu okolo deseti procent, který předpokládáme dosáhnout postupně s rozšiřováním uživatelů digitální televize,“ řekl Bobiňski. To znamená přibližně dvojnásobek současného podílu programu ČT2 nebo podíl, kterého dosahovala v roce 1997 televize Prima. TV5 by k němu mělo zpočátku pomoci i zařazení do nabídky kabelových společností, neboť pokrytí pozemním digitálním signálem bude v prvních letech po spuštění DVB-T minimální. A stejně tak nelze předpokládat, že by se nějak masově v domácnostech rozšiřovaly set-top-boxy pro příjem pozemní digitální televize.
„TV5 je výrazně jiná v tom, že za ní stojí lidé, kteří nejsou dlouhodobě svázaní se současnými televizními strukturami a myslím si, že tito lidé plus napojení na mladé tvůrce nám umožní iniciovat projekty a dělat televizi s opravdu odlišnou tváří než jsou současné stanice,“ domnívá se Filip Bobiňski. A kdo by měl být typickým divákem TV5? Podle Bobiňského by mělo jít o typického zástupce střední vrstvy, produktivního člověka mladší a střední generace, žijícího především ve městě.