Americká společnost Nielsen nedávno přinesla poměrně zásadní výsledky průzkumu diváckých preferencí, z nichž vyplývá, že 92 procent času sledování televizního obsahu tráví diváci i nadále před klasickou televizní obrazovkou. Jak k tomu dospěla?
Studie nezkoumala poměr sledování živé televize a obsahu na vyžádání
Tato studie so jisté míry odporuje předpovědím. Nepotvrdila totiž, že by se diváci odklonili od sledování obsahu na „tradiční televizní obrazovce„. Většina lidí si i nadále chce užívat audiovizuální obsah tradiční cestou, byť má nyní mnohem víc možností, z nichž může vybírat.
Abychom vše převedli do konkrétních čísel: hlavní televizní obrazovka měla podíl 92 procent, PC má na sledovaném čase podíl zhruba 5 procent, chytré telefony si ukrojily dvě procenta. Překvapivě nízký je podíl tabletů. Pouze 0,7 procenta času, který diváci tráví sledováním televizního obsahu, připadá na tabletovou obrazovku. Sběr dat probíhal ve 4. kvartálu 2016.
Nova na léto připravila webové speciály některých svých pořadů
Placený videoportál Voyo.cz nabídne streaming tenisového Wimbledonu včetně zápasů, které nebudou v televizi. Nova PLUS připravuje tematické webové speciály z Karlovarského filmového festivalu a k seriálům Ulice a Ordinace v růžové zahradě.
....Nielsen měří sledovanost na americkém trhu
K průzkumu je ale potřeba doplnit tři důležité informace. Zaprvé – společnost Nielsen provozuje na americkém trhu systém měření sledovanosti klasických televizních stanic. Má tedy obchodní zájem na tom, aby tradiční televize přežila i v současném multimediálním světě.
Druhým důležitým fakt je, že tato studie neměla za cíl zkoumat zdroje obsahu, ale pouze způsob konzumace. Není tedy přesně určeno, zda diváci na hlavní obrazovce sledují tradiční (živé) televizní vysílání nebo obsah na vyžádání přes různé aplikace.
A v neposlední řadě je nutno konstatovat, že mladší generace ve věku 18-34 skutečně preferuje mobilní zařízení před televizí. Zatímco hlavní televizní obrazovka má u této cílové skupiny podíl 40%, mobily, PC a tablety společně dosahují až 44% času. Tyto výsledky mírně zkresluje fakt, že v průzkumu bylo zahrnuto i rádio, které má u všech skupin podíl 16 procent času.
Sledování televize na PC? Pohodlnější je připojit počítač k televizi
Jak se tedy studie dopracovala k celkovým 92 procentům ve prospěch „tradiční obrazovky“? Jde o celkový počet minut, které jednotliví diváci věnují konzumaci výhradně televizního obsahu, tedy bez rádia. Až 82% minut bylo odsledováno přímo na televizi bez přídavných zařízení.
Dalších 10% procent minut odsledovali diváci rovněž na hlavní televizní obrazovce, s využitím externích zařízení jako jsou herní konzole, multimediální přehrávače nebo mobilní zařízení připojená přímo k televizi.
Oblíbenost klasické televizní obrazovky roste s věkem
Z hlediska věkových skupin jsou pro televizní stanice nejdůležitější skupiny diváků nad 35 let, které i nadále ve výrazné míře preferují konzumaci obsahu na hlavní obrazovce. U mladší věkové skupiny 18-34 let je podíl času při sledování hlavní obrazovky a mobilních zařízení zhruba stejný (41 procent televize, 41 procent PC a mobilní zařízení – zbytek rádio).
Znamená to, že většina diváků je ochotna vynaložit potřebné úsilí, jen aby se na svůj oblíbený seriál nebo film mohla podívat na „velké televizi“. Pohodlné sledování televize v posteli v mobilu nebo na PC většina diváků (zatím) nepreferuje.
První slovenský operátor vytvořil samostatný placený balíček z čistě komerčních stanic
Významný slovenský kabelový operátor Satro vyřazuje programy skupin Markíza a JOJ z nejnižší programové nabídky. Divákům je dá k dispozici v samostatném placeném balíčku. Divák si tak bude muset za tyto kanály připlatit.
....Počet odsledovaných minut podle jednotlivých zařízení
Pokud vás zajímají absolutní čísla, z nichž statistika vychází, tak vězte, že celkově bylo na hlavní televizní obrazovce odsledováno zhruba 573 miliard minut (statisticky se počítá celkový počet minut za všechny diváky v USA).
Video zobrazené na PC a noteboocích mělo podíl necelých 32 miliard minut. Smartphony dosáhly podíl 11 miliard minut a tablety zhruba 4,5 miliardy minut.
Konkrétní statistiku přináší následující infografika
Další informace:
Původní zpráva společnosti Nielsen
Doplňující údaje na webu Techchrunch.com